I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Olle Helge Randen  (58)

Bosted: Heidal

Kjøretøy: 2016 Volvo FH 540

Kjører for: Roy Midtli Kran og Transport

Det er ikke vanskelig å trives med slik redskap: Olle kjører en 2016 Volvo FH 540. Foto: Guttorm Tysnes Det er ikke vanskelig å trives med slik redskap: Olle kjører en 2016 Volvo FH 540. Foto: Guttorm Tysnes

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

-  Jeg har kjørt i 33 år. Stort sett kraftfor for Felleskjøpet. Før kjørte jeg også litt buss, men jeg trives best med lastebil. En trenger ikke ta hensyn til så mange folk da.  Men det er fortsatt OK å kjøre noen turer med buss. 

- Hvordan trives du i yrket?

- Godt! Det er derfor jeg har drevet på i alle år. Jeg har mange gode arbeidskolleger og ikke minst flotte kunder. Gardbrukerne er trivelige. Dessuten er vegene blitt bedre. Jeg kjører mellom Stange og Nord-Gudbrandsdal og E6 har blitt veldig bra. Men det er synd de ikke har fått gjort noe med Ringebu sentrum og sløyfa nord mot Frya.

- Hva synes du om næringen i dag?

- Jeg er jo ikke lastebileier, men tilbakemeldingene jeg får er at det går bra. Vi som kjører kraftfor slipper konkurransen fra utenlandske lastebiler. Jeg tror vi trenger både norske sjåfører og norske lastebileiere i årene som kommer.

Olle tror det fortsatt vil være plass til norske transportører i årene som kommer. Foto: Guttorm Tysnes Olle tror det fortsatt vil være plass til norske transportører i årene som kommer. Foto: Guttorm Tysnes

Hva må gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?

- Bedre priser og bedre rammevilkår!

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

- Fullfør E6 i Gudbrandsdalen. Det er ille at det ble stopp i utbyggingen der. De to etappene som ble satt på vent, skulle vært bygd ut. Det er rart det ikke har skjedd mer etter at 1. etappe var ferdig. Dessuten må det bli mer penger til fylkesvegene. Vi som kjører mange lokalveger og sideveger, ser at fylkesvegene blir for lite vedlikeholdt. Det ser ut som om det er pløyd med traktor enkelte plasser!

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Jeg vet ikke, men tror det er håp. Utlendingene kan da ikke overta alt, selv om det er mange utenlandske trailere på vegen i dag. Om 10 år så er jeg i hvert fall pensjonist og får lønn av staten!

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene