Nissan e-NV 200 er basert på varebilen NV200, mens drivlinjen mer eller mindre er identisk med den du finner i Leaf. Med over 250.000 produserte Leaf er den verdens mest solgte elbil, og det bør være garanti god nok for at e-NV 200 holder det den lover.

For som varebil til nærkjøring er den nærmest ideell. Den summer stille av gårde, akselererer sømløst og er raskt ut fra lyskryssene. Samtidig er den lettkjørt som elbiler flest.

Via en hurtigladekontakt, Chademo, bruker du en snau halvtimes tid til å fylle tanken til 80 prosent ved en hurtiglader eller du kan lade den over natten fra en vanlig stikkontakt.

Nissan oppgir rekkevidden til å være 170 kilometer. Det er vel optimistisk, og avhengig av føre, årstid og kjørestil havner man på mer realistiske 100 til 150 kilometer.

Bak rattet kjenner man også igjen elementer fra Leaf. Rattet er det samme, instrumentene er digitale og har samme design – og midtkonsollen har samme elementer som man finner i Nissans populære elbil.

MODERNE: Heldigitalt førermiljø med gode tilkoblingsmuligheter for telefon og blåtann. Høyt utstyrsnivå. MODERNE: Heldigitalt førermiljø med gode tilkoblingsmuligheter for telefon og blåtann. Høyt utstyrsnivå.

Varerommet har en lengde på rett over to meter og det er 1,2 meter mellom hjulhusene, stor bakluke, skyvedører og lav innlastningshøyde.

Dermed leverer e-NV 200 i de fleste avdelinger. Nissan forlanger 239.000 kroner for en svært velutstyrt toppmodell – som i tillegg gir deg elbilens fordeler som fritak fra bompenger, gratis parkering i enkelte byer, tilgang på kollektivfelt og lavere årsavgift.