- Hvis en vanlig diesellastebil skulle stille til tautrekking mot vår lastebil, ville Tesla Semi trukket motstanderen i oppoverbakke, fortalte Musk under et TedX-intervju tidligere i vår. Dette føyer seg inn i rekken av offensive utspill mot den tradisjonelle lastebilbransjen.

Ut fra disse bildene er det vanskelig å spore likheter mellom Teslas konsept og Nikola One. Spørsmålet er om de likevel deler likheter under skallet. Foto: Tesla / Nikola Motor Ut fra disse bildene er det vanskelig å spore likheter mellom Teslas konsept og Nikola One. Spørsmålet er om de likevel deler likheter under skallet. Foto: Tesla / Nikola Motor

Under aksjonærmøtet denne uken viste han ingen tendenser til å skru ned volumet.

- Vi har vist frem konseptet for noen av de ledende bransjeaktørene innen tungtransport. Det eneste de lurer på, er hvor fort de kan få den og hvor mange de kan kjøpe.

Han avslører også at flere av disse aktørene har deltatt i arbeidet med utvikling av lastebilen.

Heftige løfter

Hvis vi summerer samtlige punkter som er avslørt rundt Tesla Semi, ser det veldig lovende ut - gitt at de stemmer:

- Takler full lastekapasitet (etter amerikansk målestokk)

- Takler langdistansekjøring

- Har maks dreiemoment fra null

- "Sportslige" kjøreegenskaper

- Skal motbevise dagens oppfatninger om elektriske nyttekjøretøy

Hvem blir først?

Det er foreløpig ikke avslørt noen detaljer om selve energilagringsmetoden. Musk omtaler Tesla Semi som en elektrisk lastebil, men har så langt utelatt å nevne ordet "batteri". Det gjør at noen spekulerer i om Tesla denne gangen har valgt andre metoder. Når både Toyota og Nikola benytter hydrogen-brenselcelleteknologi for å oppnå tilstrekkelig energilagring i forhold til vekten, er det legitimt å spørre om også Tesla kommer til å gå i dette sporet. Svaret får vi forhåpentligvis i slutten av september.

Les også: - Det finnes ingen grunn til å beholde dieselmotoren