Når NLFs årlige transportkonferanse går av stabelen like over nyttår, nærmere bestemt 19.-20. januar, er det mange høyaktuelle problemstillinger som står på blokka.

Ikke påmeldt? Ta det med ro - det er fortsatt noen plasser igjen.

Klikk her og meld deg på i dag!

Et av høydepunktene er lastebilprodusentenes egne tanker om fremtiden. På konferansen stiller alle de "fire store" til diskusjon, med ingen ringere enn motorprofil og bilentusiast Jan Erik Larssen som konferansier og debattleder. Men hva mener egentlig "Autofil-Larssen" om temaet?

Jan Erik Larssen gleder seg til en lidenskapsdrevet diskusjon på Transportkonferansen. Foto: Jan Harry Svendsen Jan Erik Larssen gleder seg til en lidenskapsdrevet diskusjon på Transportkonferansen. Foto: Jan Harry Svendsen

- Ingenting slår entusiasmen hos lastebilfolket

- Mange er usikre på hva fremtiden bringer. Men jeg tror at uansett hva som kommer, vil lidenskapen for lastebiler overleve. Jeg har møtt motorinteresserte av alle slag, men det er ingenting som slår entusiasmen hos lastebilsjåfører og lastebileiere, sier Larssen.

Han drar frem en historie for å illustrere poenget:

- Jeg merket det allerede da jeg var i militæret. Da tjente jeg med to lastebilfrelste vestlendinger som dro til Nebbenes hver helg for å prate med lastebilsjåfører. De kunne ikke vente på å tjene ferdig i militæret slik at de kom seg i hytta og kunne kjøre selv. De hadde begge bestemt seg som barn at de skulle bli lastebilsjåfører, og de hadde også foreldre som selv kjøre lastebil. De var forøvrig helt besatt av MAN!

Automatikk kan gjøre hverdagen morsommere

Han ønsker at diskusjonen med lastebilprodusentene, som i stor grad skal handle om miljø og politiske forpliktelser, også skal omhandle lidenskapsspørsmålet.

- Jeg tror ikke lidenskapen kommer til å forsvinne. Det at man går over til ny teknologi kan gi helt nye muligheter. Bilen kan i stor grad bli selvkjørende, men sjåføren vil være sentral i lang tid fremover. Det blir kanskje i større grad en prosessoperatør, men ansvaret vil være det samme, mener Larssen.

Han tror mange glemmer hvor mange kjøresituasjoner som ikke er spesielt givende som sjåfør.

- I løpet av en kjørehverdag er det mange kjedelige og slitsomme oppgaver som egentlig ikke er noe gøy. Det er bedre å overlate det til automatikk, og så heller la sjåføren ta seg av de mer avanserte manøvrene. På den måten kan yrket bli mer rendyrket, og kanskje til og med enda morsommere.

- Har du et favorittmerke selv?

- Nei, i alle fall ikke blant de "fire store", men jeg har et nært forhold til Bedford. Jeg kjørte ved som 12-åring for bestefaren min i en sånn - på privat vei, altså...

Fullstendig program finner du her

Les også: Gleder seg til konferansen