D8K er navnet på maskinisten under gulvet i førerhuset. Og det er den største nyheten på Volvos FE serie. Med 350 hestekrefter og 1400 newtonmeter i dreiemoment lover Volvo bedre ytelser og en bil tilpasset litt tyngre distribusjonsoppdag.

 

Automatgir

Jeg krabber opp i hytta på testbilen. Påbygget er laget av Spier og er etter tyske spesifikasjoner – og det er også til Tyskland bilen skal når den er ferdig i Volvos testflåte.

Hytta er rommelig og komfortabel. Rommene til å legge fra seg ulike småting er mange og raskt finner man seg til rette. Med automatgir, i-Shift, og den nye motoren på 7,7 liter oppleves drivlinjen som smidig i byen, men fortsatt kunne vi hatt bruk for litt flere krefter ute på motorveien og i bakkene her vi ruller av gårde med en totalvekt på 26 tonn.

Volvo oppgir at det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig i turtallsintervallet fra 1200 til 1600 omdreininger i minuttet, mens maksimal effekt er tilgjengelig ved 2200 omdreininger på Euro 6 motoren.

 

God oversikt

Mer hjemme er bilen i byen og i bynære strøk. Med svingbar bakaksel er den lettmanøvrert og takket være Volvos 360 graders kamerasystem svært god oversikt rundt hele bilen. Det lille vinduet på nedsiden av dørene er også en nyttig detalj når man ferdes i byen.

FE`en oppfattes som lettkjørt og komfortabel, men dersom Scania tar med seg designet fra sine nylige lanserte Next generation ned i distribusjonssegmentet kan FE raskt havne bakpå rent ergonomisk og finishmessig.

Merket i grillen forplikter ren sikkerhetsmessig. Både vingleassistent, kollisjonsvarsler med autobrems og ESP er standard på FE – men kollisjonsputer leter du underlig nok forgjeves etter.