Bak Thor Trucks står Dakota Semler. Han er overbevist om at fremtiden for lastebiler er elektrisk – og den første bilen fra selskapet får navnet ET-One.

Grunnstammen i bilen er en amerikansk Navistar, men alt som har med konvensjonell drift å gjøre er fjernet og bilen er elektrifisert. I motsetning til både Tesla og Nikola, som i stor grad har utviklet lastebilene fra bunn, roter Thor rundt i verdens delebinge og lager en lastebil basert på eksisterende teknikk.

(Foto: Thor) (Foto: Thor)

Det er ikke sikkert det er noen dum strategi, for de lille teamet lover biler på veien allerede i 2019. Like brutale ytelser som Tesla kan de ikke skilte med. I en epost til NLF oppgir Thor at motorutvalget vil strekke seg fra 300 til rundt 700 hestekrefter alt etter konfigurasjon, mens maksimalt dreiemoment vil ligge på opp mot 6400 newtonmeter. Rekkevidden oppgir de til 300 miles, eller rundt 480 kilometer, med 40 tonn. Å lade bilen skal ta rundt 90 minutter.

Allerede i 2018 skal de første rullende prototypene være klare, og produksjonsbilene loves året etter. Dermed har ytterligere en aktør meldt seg på i det som nå ser ut til å bli et satsningsområde for amerikansk lastebilsbransje – nemlig elektrisk drift.

- Vårt mål er å få flere elektriske lastebiler ut på veiene. ET-One er en trekkvogn for lange avstander, men vi ser også for oss at vil kommer til å lansere biler for distribusjonskjøring og for bruk på kortere ruter, skriver Thor i en e-post til NLF.

(Foto: Thor) (Foto: Thor)