Fjernsynsprogrammet TopGear nærmest udødeliggjorde Toyota Hilux for noen år tilbake. I flere programmer sprengte, senket og smadret de en Hilux etter alle kunstens regler. Målet var å ta livet av den. Men den kom tilbake. Nærmest uansett hva de gjorde overlevde bilen den systematiske torturen.

Interiøret har klare likheter med det du finner i Toyotas øvrige modeller. Toppmodellen av Hilux har alle mulige former for luksus innebygget. Foto: Jan Harry Svendsen Interiøret har klare likheter med det du finner i Toyotas øvrige modeller. Toppmodellen av Hilux har alle mulige former for luksus innebygget. Foto: Jan Harry Svendsen

Velutstyrt

Siden den gang har mye skjedd. Elektronikk har blitt mer og mer utbredt i og med at kundene i større grad etterspør økt komfort og mer sikkerhet. Derfor har både varebilene og pick-upene blitt mer og mer like personbilene. Det gjelder også for Toyota Hilux. Den nyeste utgaven har klare designelementer fra personbilene og bak rattet er det lite som minner om at denne bilen har flak og stiv ramme.

På denne toppmodellen finner man berøringsfølsomme skjermer, automatisk klimaanlegg, vingleassistent, konstantfartsholder, skinninteriør og autobrems. Og da har vi bare nevnt noe av utstyret ombord.

Mye krom på toppmodellen av Toyota Hilux. En Heavy Duty versjon finnes også – da kan den trekke opp mot 3,5 tonn. Standardversjonen klarer 3,2 tonn. Foto: Jan Harry Svendsen Mye krom på toppmodellen av Toyota Hilux. En Heavy Duty versjon finnes også – da kan den trekke opp mot 3,5 tonn. Standardversjonen klarer 3,2 tonn. Foto: Jan Harry Svendsen

Trekker opptil 3,5 tonn

Derfor er det nok heller ikke noen overraskelse at denne utgaven tar kjøreglede og komfort opp på nye høyder for Hilux. Selvsagt er alt bedre enn på forgjengeren – men like raffinert som en Amarok er ikke japaneren – og det er også et stykke igjen til den kan konkurrere med personbilene. Men så kan heller ikke en personbil frakte med seg et drøyt tonn i nyttelast eller trekke 3,2 tonn på kula. For det klarer Hilux i standardversjon – og om du spesifiserer den med stivere bladfjærer bak trekker den 3,5 tonn i Heavy Duty-versjon. Da må du imidlertid være beredt på at bilen blir noe stivere over ujevnhetene uten last.

Opp på to...

Hilux-motoren er en 2,4 liters dieselmotor med 150 hk og 400 Newtonmeter i dreiemoment. Testbilen har automatgir og firehjulsdriften – 4 høy og 4 lav - kobler du inn og ut ved hjelp av en bryter på dashbordet. Ved vanlig kjøring har bilen bakhjulsdrift – og kraftoverskuddet er godt selv om motoren i Hilux er mindre enn i mange av konkurrentene.

En liten malurt oppe i all euforien finnes likevel. I en test utført av svenske Teknikens Värld var en Hilux med 18-tommere nær ved å velte i elgtesten – og også med 17-toms hjul løftet bilen det indre hjulparet av bakken i testen. Det er bilder man bør slippe å se av en nyutviklet bil. Det er tross alt ganske nøyaktig 20 år siden den legendariske testen der samme magasin rullet med en Mercedes A-Klasse...

Tekniske data:

Motor: Firesylindret turbodiesel

Slagvolum: 2.393 ccm

Ytelse: 150 hk (110 kW) v. 3.400 o/min

Dreiemoment: 400 Nm

Forbruk: 0,78 l/min

Utslipp: 204 g/km

Toppfart: 170 km/t

Nyttelast:  1.040 kg

Tilhengervekt: 3.200 kg (3.500 kg HD)

Foto: Jan Harry Svendsen Foto: Jan Harry Svendsen