I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Arne Frivoll (67)

Bosted: Mandal

Kjøretøy: Volvo FH 13 540

Kjører for: Eier egen bil

Arne eier sin egen bil og er ihuga NLF-er. Det ser en lett når en kikker inn i

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt siden våren 1973 - over 44 år.

- Hvordan trives du i yrket?

- Når du ser hvor lenge jeg har holdt på, sier det seg selv. Noen dagen er det kipt, men etter ei uke fri lengter jeg til bilen. Men vinteren blir ikke enklere. Det er på et vis «utømmelig» arbeid, med en historie som er lang og et vidt spenn. Jeg kjører jo også mye på «heia», og der kan man ta kvarteret og se på en tiurleik.

- Hva synes du om næringen i dag?

- Alle prognoser tyder på at kommer til å bli mer transport framover. På den ene siden kan det oppleves som at tilstandene er ille. Kabotasje, utenlandske biler og mye mer. Eller vi kan se på det positive, og det er det jo desidert mest av. De langt fleste av oss forsøker å drive etter alle lover og regler. På samme måte ønsker vi også å bli møtt av de som kontrollerer oss. Vi må opptre seriøst. Vi må ikke bry oss de marginale tall som ikke betaler bom, det må NLF sørge for at den lovgivende forsamling tar tak i. Derfor har vi et NLF. Vi må også ta vare på omdømmet vårt ved å opptre deretter i trafikken.

Hva må gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?

- Det er viktig at vi støtter opp om hele næringa. Det er viktig at alle skal leve på et sunt vis. Når jeg har noe galt med bilen må jeg ikke dra til Danmark for å reparere. De norske verkstedene skal også overleve. Slik ser vi også på hele bransjen. Vi må støtte hverandre.

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

- Uansett hvem som sitter på Stortinget må vi få best mulig veier og vedlikehold, og opprusting av fylkes- og kommunale veier. Transportårene må være gode. Lageret er på veien og derfor må det tilrettelegges for lastebilen. Vi skal fortelle hva som skjer i næringen og den fantastiske utviklingen, for eksempel i forhold til miljø. Det er også utrolig viktig at vi oppfattes som politisk uavhengige.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Det eneste sikre er nok at det vi tror nå ikke blir tilfellet. Framtida vil åpne for en gedigen økning av massetransport. Det blir veibygging i langt større grad enn i dag. Dette vil medføre vekst i alle godstyper. Men det blir ikke havn og jernbane overalt. Derfor blir lastebilen den store vinneren. Jeg har hele tiden vært opptatt av omdømme. Det er avgjørende for næringen. I Mandal hadde vi på 70-tallet en impresario som etter en konsert alltid sa: har du noe positivt å si så si det til alle, har du noe negativt så si så si det til meg. Og slik må vi gjøre det i bransjen.

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene