I sammenheng med Stortingsvalget 2017 har NLF reist Norge rundt for å løfte frem yrkessjåførenes syn. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er, og hvilke politiske saker en mener bør prioriteres av den kommende regjeringen.

Dagens sjåfør: Steinar Bakkelund (60)

Bosted: Lena

Kjøretøy: 2016 Volvo FH 540

Kjører for: Eier egen bil, kjører for Toten Transport

Bakkelund eier sin egen bil og har kjørt for Toten Transport siden 1983. Foto: Guttorm Tysnes

- Hvor lenge har du kjørt lastebil?

-  Jeg har kjørt siden 1981, for det meste lokalt. I 1983 begynte jeg å kjøre for Toten Transport – kun i Norge og Sverige. 

- Hvordan trives du i yrket?

- Jeg trives bra, eller så hadde jeg ikke drevet med det i så mange år. Det går greit når en får være sin egen herre. Frihet er viktig. Da er jeg fornøyd. Og så kommer jeg i kontakt med mange trivelige folk. Mange dager er travle. Enkelte roligere. Utfordringene kommer – og de fikser vi. Har jo drevet på nokså lenge. Det fine nå er at jeg har fri hver helg. Før var jeg mer på farten. En setter mer og mer pris på fritida etter hvert som en blir eldre.

- Hva synes du om næringen i dag?

- Jeg synes egentlig det går feil veg og blir tøffere. Ikke lett å få justert prisene opp. Det dumpes fra alle hold. Det påvirker oss som har vært med så lenge. Lurer på hvordan utlendingene kan kjøre så billig. For min egen del gir jeg meg når jeg ikke tjener penger mer.  

Hva må gjøres for å styrke norske transportørers vilkår?

- Enda flere kontroller. Ikke minst mot kabotasje. Alt for mange utlendinger vinkes forbi kontrollene. Kanskje fordi det tar lengre tid å kontrollere dem? Hvis de hadde prioritert dette mer, så ville det blitt bedre for alle. Vi som kjører lastebil skal ha alt i orden! Nå hører jeg ofte når jeg leverer: "Det er godt det kom en som kan prate." Sånn er det.

- Hvilke transportsaker synes du den kommende regjeringen bør fokusere på?

- Flere kontroller, bedre veger og ikke minst: Bomgalskapen kan ikke fortsette. Lastebileierne blir pålagt mer og mer. Fraktprisene står stille. Ikke lett å få igjen penger fra oppdragsgiverne.

- Hvordan tror du transportnæringen ser ut om 10 år?

- Jeg er skeptisk, selv om jeg er optimist av natur. Frykter at det blir færre norske lastebiler på vegene, men jeg håper at jeg tar feil. Men om 10 år er jeg sikkert pensjonist!

Les også:  Dette mener lastebilsjåførene