På sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Espen Melby (48)

Kommer fra: Skotterud

Kjøretøy: Scania R 620

Kjører for: Melby Maskintransport (bedriftseier)

Fra å ha ti biler har Espen Melby nå kuttet ned til fem. Nå satser han på spesialtransport. Foto: Stein Inge Stølen Fra å ha ti biler har Espen Melby nå kuttet ned til fem. Nå satser han på spesialtransport. Foto: Stein Inge Stølen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg har kjørt i 30 år.

Hvordan trives du i yrket?

- Jeg trives jo, men det er dessverre med en bismak. Stadig flere norske lastebileiere faller fra på grunn av prispresset. Jeg hadde inntil nylig ti biler, men jeg solgte fem av disse. Det var ikke mulig å drive butikk. Nå satser jeg utelukkende på spesialtransport. Heldigvis ser jeg at ting er i ferd med å snu. Nå er det lettere å argumentere for at kvalitet koster ekstra ovenfor transportkjøpere. Nå får jeg oftere den prisen jeg ønsker enn tidligere. Jeg tror det handler om at behovet er så stort. Hvis ikke jeg kan ta oppdraget er det veldig få andre som kan. 

Det er stort behov for yrkessjåfører. Hvordan kan vi få flere bak rattet?

- Da jeg begynte å kjøre lastebil, da var det stas. Da tjente du gjerne 15-20 000 kroner mer enn en som jobbet som industriarbeider. Nå har dette utjevnet seg. Skal man få inn flere sjåfører så må man få opp prisene.

Lave fraktpriser og sviktende rekruttering er to sider av samme sak, mener Espen Melby. Foto: Stein Inge Stølen Lave fraktpriser og sviktende rekruttering er to sider av samme sak, mener Espen Melby. Foto: Stein Inge Stølen

Noen transportaktører bryter lover og regler. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Det er en grunn til at de useriøse aktørene er her. Det er fordi de får gjøre akkurat som de vil. De snor seg rundt regelverket, det er de eksperter på. De norske useriøse aktørene er for lengst borte - de har myndighetene null problem med å ta. Men de utenlandske, de får de ikke has på. Så lenge speditørene, Schenker, Bring, DSV og den gjengen får holde på slik de gjør i dag, da kommer vi aldri til å få bukt med problemet. Myndighetene må få stoppet disse speditørene.

Hva kan gjøre din hverdag bedre?

- Tilstandene på hvileplassene er helt tragisk. Det er nesten umulig å finne plasser å stå på, og når man først finner det, er de smekkfulle. 

Hva hører du på i bilen?

- Jeg hører verken på radio eller musikk, jeg sitter stort sett i telefonen. Sånn er det å være bedriftsleder!

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen