NLF-bedriften Kaugerud Transport i Eggedal fylte 80 år i 2017. I år kunne Torolf Kaugerud fylle samme jubileum. Transportbedriften ble meldt inn i NLF i 1969, og seniormedlemmet, Torolf, er i aller høyeste grad aktiv i selskapet, både som sjåføravløser og på verkstedet.

Når Lastebil.no møter Torolf skal han bytte kasse på jubileumsbilen, en Mercedes Actros 2017, før han igjen skal ut på tur. Forrige uke var han i Bergen med utstyr for Statnett.

Torolf kjører fremdeles i en alder av 80 år. – Men nå er jeg kun ansatt. Bare moro – ikke noe ansvar. Foto: Lars Thorvaldsen Torolf kjører fremdeles i en alder av 80 år. – Men nå er jeg kun ansatt. Bare moro – ikke noe ansvar. Foto: Lars Thorvaldsen

Lovet kona å ta lørdagene fri

Den spreke 80-åringen har stått på i selskapet i hele sitt voksne liv, og han har ikke tenkt å gi seg med det aller første. Han forteller at pensjonisttilværelsen – ja, den er langt unna.

– Nå er det rundt ti år siden jeg solgte meg ut. Men jeg er i full sving ennå, selv om jeg er 80 år. Det å ikke ha noe å gjøre, det er kjedelig det. Jeg kommer ikke til å orke å sitte hjemme og se på at de andre jobber, sier han.

Men da han fylte 75 år begynte han å ta seg fri på lørdag. Ikke fordi han ville, men fordi han lovet kona det.

- Da satte kjerringa ned foten og sa at nå er det nok, så da var det ingen bønn. Men kona mi døde for to og et halvt år siden, og jeg har valgt å fortsette med å ta meg fri på lørdag, sier han.

De siste ti årene har Kaugerud Transport blitt styrt av Torolfs sønn, Thormod Kaugerud. Foto: Lars Thorvaldsen De siste ti årene har Kaugerud Transport blitt styrt av Torolfs sønn, Thormod Kaugerud. Foto: Lars Thorvaldsen

– Har vært tilpasningsdyktige

Torolf tok over selskapet fra sin far i 1959 da han kom hjem i fra militæret.

– Da ble faren min sjømann, og jeg stod aleine med en lastebil. Etter hvert så kladdet det på seg, og brødrene mine kom inn i bildet, sier han.

I dag står selskapet like stødig. Men det er ikke mange transportselskaper som overlever i 80 år. Årsaken til dette, ifølge Kaugerud, er fordi de har vært tilpasningsdyktige.

- Vi har vært flinke til å fange opp hva som kommer til å skje. For eksempel da det kom strengere regler for søppelhåndtering inne på hyttefeltene. Da begynte vi smått å investere i containere som vi kjørte ut til tømrerne som jobber på hyttene i området. Og nå har vi rundt 40-50 containere stående rundt omkring i fjellet. Så langt oppe i bygda som vi er, så er en nødt til å kunne gjøre mye rart.

Kaugerud har tatt på seg stort sett alt som eksisterer av transportoppdrag. De hadde blant annet brøyting på veien fra Prestfoss og inn til fjellet i 37 år. I dag kjører de alt mulig, i bilparken finner vi to kranbiler, tippbiler, to krokbiler og to tømmerbiler.

– Tømmer har vi kjørt, og kjører fortsatt. Ja, alt mulig rart du må bruke en lastebil til å frakte, det har vi kjørt.

Og det er det han mener er nøkkelen til sikker drift – det er å være fleksibel. Ved å aldri si nei, tilpasse seg markedet og etterspørselen, har Kaugerud alltid ligget i forkant.

- Vi har alltid prøvd å fange opp det som kan transporteres. Da faren min begynte var det lite som skulle fraktes. Så han var dristig når han kjøpte ny bil i 1937. For å klare avdragene på bilen var han nødt til å hugge tømmer på si.

Kaugerud Transport stiller jevnlig opp for å lære barn om blindsoner, som her på Eggedal barneskole i 2017. Torolf sitter selv bak rattet. Foto: Irene Uhlen Wærsted Kaugerud Transport stiller jevnlig opp for å lære barn om blindsoner, som her på Eggedal barneskole i 2017. Torolf sitter selv bak rattet. Foto: Irene Uhlen Wærsted

Tragedie førte til engasjement

Torolf og Kaugerud Transport engasjerer seg også veldig sterkt i NLF-programmet Venner på veien.

– Det er viktig at man bevisstgjør og tydeliggjør farene ved å oppholde seg rundt en lastebil overfor barn. Vi har valgt å engasjere oss i venner på veien for å hjelpe til med dette, sier Kaugerud.

Samtidig er det en helt spesiell årsak til at transportbedriften brenner for trafikksikkerhet. Faren til Torolf var involvert i en tragisk trafikkulykke hvor en liten jente som akte inn i lastebilen ble drept.

– Det er nok noe av grunnen til at fatter’n sluttet å kjøre, jeg tror den ulykken satt godt i ham. Det var to jenter på kjelken. Hun som satt foran klarte seg, men hun som satt bak ble slått i hjel. Det er ikke bare på grunn av ulykken vi engasjerer oss i Venner på veien, men det er en del av grunnen. Nå hender det at vi reiser rundt på skoler og viser frem dødsonene på lastebilen.

Kaugerud mener det er viktig for å forebygge ulykker, men det kan ha andre fordeler også.

– I tillegg til at det forhåpentligvis forebygger ulykker, så har vi et håp om at det bidrar til rekrutteringen til yrket også, sier han. 

Både Torolf og brødrene vokste opp med lastebiler på alle kanter. Foto: Privat Både Torolf og brødrene vokste opp med lastebiler på alle kanter. Foto: Privat

Alltid drevet nøkternt

Den over 80 år gamle bedriften som teller ti på lønningslisten, med åtte biler i bilparken har, ifølge Kaugerud selv, aldri drevet med røde tall. De har hatt utfordrende år, men aldri gått konkurs. Men selv med stabil drift har det aldri vært særlig fristende for Torolf å utvide selskapet.

– Her har det aldri vært dårlige tall, men vi ha vært med på noen konkurser her på bygda. Som da sagbruket ble lagt ned, så ble vi lurt for noen kroner. Vi kunne jo bygd ut og vært med på mye forskjellig, men min måte å drive på har alltid vært nøktern. Og nå er det uansett junior som er sjef. Men jeg ønsker å skryte av sjåførene. Uten dem hadde det aldri gått – man er avhengig av flinke folk for å få drifta til å gå rundt, sier han.

Les også: Alle disse barna står i lastebilens blindsone