Her er det slett ikke snakk om en enkelt lastebil, men et svært omfattende kjøretøyprogram. Med Scanias modulsystem er det mulig å skreddersy veltilpassede løsninger for alle typer transport som foregår i byer og tettbygde strøk. Urbane oppdrag er meget krevende, særlig med tanke på sikkerheten. Lastebilen skal operere i tett trafikk som også omfatter fotgjengere og syklister.

L-førerhuset

Et problem med en konvensjonell lastebil i bytrafikken er at sjåføren sitter høyt over andre trafikanter. Det gir store blindsoner foran og på siden av kjøretøyet. Dette har Scania løst ved å ta frem L-førerhuset som er plassert meget lavt foran forakselen. Dermed sitter ikke sjåføren stort høyere enn at hun eller han lett kan ha øyekontakt med andre trafikanter. Denne plasseringen gir dessuten betydelig mindre blindsoner foran og på siden.

Blindsonen på skrå til høyre kan gjøres enda mindre ved å velge det nye Scania City Safe Window i passasjerdøren. Direkte sikt ut her er et godt supplement til synsfeltet som nærsiktspeilet på høyresiden dekker. City Safe Window kan leveres i både L- og P-førerhusene, de to førerhusseriene som er mest aktuelle i urban transport.

Scania L-serien med ett stigtrinn har i tillegg kneeling foran. Da er innsteget ekstra bekvemt. Foto: Scania Scania L-serien med ett stigtrinn har i tillegg kneeling foran. Da er innsteget ekstra bekvemt. Foto: Scania

Kan nærmest gå rett inn

Den lave førerhusplasseringen gjør inn- og utstigning såre enkelt. Man har nærmest følelsen av å gå rett inn i førerhuset, og ikke å klatre opp i det. Du kan velge mellom to forskjellige innstegsløsninger, ett trinn i kombinasjon med kneeling foran, eller to trinn. Stigtrinnene er dessuten bredere enn i de andre førerhusvariantene, hele 79 cm.

Den fremskutte førerhusplasseringen gir god plass foran motortunnelen, noe som sikrer gode gjennomgangsmuligheter i førerhuset. Det er særlig nyttig i bytrafikken hvor det ofte er enklere og tryggere å gå ut av førerhuset på høyre side. Hytten kan også leveres med ekstra sete på motortunnelen og flere forskjellige takhøyder.

I tillegg til renovasjonskjøring egner nye førerhuset seg også godt til bydistribusjon, både med tanke på hyppige inn- og utstigninger, men også med tanke på sikkerheten for andre trafikanter. Container, liftdumper, krokløft, kran og plan i urban trafikk er også aktuelle bruksområder.

Den nye Scania DC07-motoren er kompakt og leveres med effekter på 220, 250 og 280 hk. Den er hele 360 kg lettere og mer stillegående enn den større DC09-motoren. Foto: Halvdan Korsmo Den nye Scania DC07-motoren er kompakt og leveres med effekter på 220, 250 og 280 hk. Den er hele 360 kg lettere og mer stillegående enn den større DC09-motoren. Foto: Halvdan Korsmo

Fem- og sekssylindrede motorer

Det er de femsylindrede rekkemotorene i DC09-serien (9,3 liter) som benyttes i L-serien, altså motoreffekter på 280, 320 og 360 hk i dieselutførelse, hvorav de to største også kan gå på biodiesel. I løpet av høsten kommer det også oppdaterte 9-liters gassmotorer på 280 og 340 hk. Dieselvariantene har eksos-etterbehandling kun ved hjelp av SCR (Selective Catalytic Reduction), mens gassmotorene benytter både EGR (eksosresirkulering) og treveis katalysator. Alle motorene har høyt dreiemoment over et bredt turtallsområde og byr dermed på god kjørbarhet for både to- og tre-akslede biler.

For P-serie vil de splitter nye DC07-motorene være et spennende alternativ. Dette er et program bestående av 6,7-liters rekkeseksere opprinnelig utviklet av Cummins og videreforedlet av Scania. I  svensk drakt kommer motoren i tre varianter på 220, 250 og 280 hk, med tilhørende dreiemoment på 1000, 1100 og 1200 Nm. Fortrinnet ved denne motoren i forhold til DC09 ligger først og fremst i vekt. Den naturlig balanserte rekkesekseren slipper tunge balanseaksler i tillegg til 2,6 liter mindre volum - dette sparer den hele 360 kilo på i forhold til den femsylindrede 9,3-literen. Dette gir igjen utslag i lavere drivstoff-forbruk og mindre støy.

DC07 er først og fremst beregnet på urban distribusjon, hvor kjørehastigheten ofte er lav og hvor man gjerne starter kjøringen med fullastet bil som blir lettere og lettere etter hvert som man losser rundt om i byen. På grunn av den mer kompakte konstruksjonen kan P-førerhuset om ønskelig leveres med motortunnel som er senket 95 mm, noe som gir et luftigere førerhus.

Nye Scania Crew Cab finnes i to lengder og er særlig aktuell for bygging av brannbiler. Denne er oppbygd hos Egenes Brannteknikk AS utenfor Flekkefjord. Foto: Scania Nye Scania Crew Cab finnes i to lengder og er særlig aktuell for bygging av brannbiler. Denne er oppbygd hos Egenes Brannteknikk AS utenfor Flekkefjord. Foto: Scania

Verdens sterkeste Crew Cab

I mai viste Scania også sitt nye mannskaps-førerhus (Crew Cab) hvor sikkerheten er særlig godt ivaretatt. I tillegg til elementer som sterkere stigtrinn, forbedrede håndtak og holdetenger kan bilene også bestilles med fire store side-airbags som gir optimal sikkerhet hvis man skulle velte.

Scanias Crew Cab skal også være verdens sterkeste mannskaps-førerhus ettersom de i tillegg til de vanlige, internasjonale styrketestene også skal tilfredsstille de tidligere svenske testene som går enda lenger. Den økte sikkerheten har sammenheng med at løsningen først og fremst blir benyttet av brann- og redningstjenester.

Crew Cab kommer i to forskjellige lengder og kan leveres i mange forskjellige sete- og innredningskonfigurasjoner. Siden den i utgangspunktet er en P-serie-konstruksjon kan den leveres med alle motorvarianter som er mulig i den ordinære P-serien, samt i treakslet utførelse.

Denne P-serien er utstyrt med City Safe Window i høyre dør. Det ekstra vinduet gir direkte sikt mot et område på skrå foran sjåføren som det vanligvis er vanskelig å se. Foto: Scania Denne P-serien er utstyrt med City Safe Window i høyre dør. Det ekstra vinduet gir direkte sikt mot et område på skrå foran sjåføren som det vanligvis er vanskelig å se. Foto: Scania

Prøvekjøring

Et bredt spekter av lastebiler sto til disposisjon under lanseringen. L-serien imponerte med særdeles god oversikt på grunn av det lavt monterte førerhuset, samt det superlave innsteget. P-serien med den nye 7-litersmotoren var også et meget hyggelig bekjentskap, både på grunn av det lave støynivået og den økte innvendige plassen. Vi prøvde også et par gassvarianten, og den eneste forskjellen man merker fra et tilsvarende dieselkjøretøy er et lavere støynivå. Også tyngre transporter foregår i urbane områder. Da er G-serien et attraktivt valg. Også dette førerhuset har en relativt lav plassering, samtidig som man har plass nok hvis man skal ut på en lengre, regional transport.

Som siste kjøretøy prøvde vi en Crew Cab oppbygd hos Egenes Brannteknikk AS. Uten å ha noen som helst erfaring med verken brannslukning eller redningsarbeid i forbindelse med ulykker, sitter vi igjen med et inntrykk av det er krevende å konkurrere mot komforten og sikkerheten disse bilene byr på.

I hele tatt har Scania nå et meget omfattende og attraktivt kjøretøyprogram beregnet på urban transport.

Les også: NLF krever trafikksikre og effektive veier