Bedre kjørbarhet. Mer oversikt. Økt sikkerhet. Bedre ergonomi og komfort. Ny motorserie. Det er ikke småtteri som skjuler seg bak Södertaljes siste store nyhet. L-serie er laget for byen og tilpasset byens utfordringer. Slik sett kunne ikke stedet for prøvekjøringen vært bedre valgt. For langt inne i skogen ved Trysil fikk vi kjøre bilen – og der var været akkurat som man kan forvente på denne tiden av året. Kort fortalt; de store distribusjonsmessige utfordringene fikk vi ikke satt bilen på.

Ny rekkesekser med opptil 1200 Nm

Men det vi fikk prøvd var den nye motoren på syv liter og med seks sylindre. Motoren er en del av en helt ny motorserie fra Scania og kommer i tre ulike effekttrinn. Vi kjørte den utgaven med 220 hestekrefter og 1000 newtonmeter – og det som slo oss var hvor støy- og vibrasjonssvak den var. I tillegg kommer motoren i versjoner med 250 og 280 hestekrefter og med henholdsvis 1100 og 1200 newtonmeter. I følge Scania skal den nye motoren også kutte forbruket med inntil ti prosent i forhold til motoren den erstatter.

City Safe Window er plassert under sideruten på høyre side. Lavt innsteg øker komforten for sjåførene og bedre sikkerheten. L-serien har ekstra lave hytter som gjør at føreren sitter i samme høyde som andre trafikanter. Foto: Jan Harry Svendsen / Scania City Safe Window er plassert under sideruten på høyre side. Lavt innsteg øker komforten for sjåførene og bedre sikkerheten. L-serien har ekstra lave hytter som gjør at føreren sitter i samme høyde som andre trafikanter. Foto: Jan Harry Svendsen / Scania

Færre blindsoner

Den virkelig store nyheten er den nye L-hytta. Den er lavere, gir bedre sikt og bilen har også en knelefunksjon for å gjøre det lettere å komme seg inn og ut av hytta. For renovasjon er den hytta ideell. Sammenliknet med P-hytta, som vi kjørte, er gulvet 220 millimeter lavere i den nye L-hytta og det merkes når man skal inn og ut av bilen mange ganger i løpet av et skift.

Men også P-hytta har sine nyheter. En av dem er City Safe Window. Vinduet, som er plassert under sideruten, skal gjøre det lettere å få øye på blant annet fotgjengere og syklister. 

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Førermiljøet er velkjent og Scania har satset mye på komfort og på sikkerhet. I tillegg er den innvendige plassen økt. Hytta på bildet er den nye CrewCaben som i første rekke er tiltenkt brannbiler. Foto: Scania Førermiljøet er velkjent og Scania har satset mye på komfort og på sikkerhet. I tillegg er den innvendige plassen økt. Hytta på bildet er den nye CrewCaben som i første rekke er tiltenkt brannbiler. Foto: Scania

Høy kvalitetsfølelse innvendig

Interiøret følger samme tema som Scania lanserte når den nye generasjonen av lastebiler ble lansert for et drøyt år siden. Det betyr at den høye kvaliteten på overflatene og den gode oversikten følger med også til distribusjonsbilene. Bak i hytta er det noen nye løsninger for oppbevaring, men med unntak av det er interiøret likt på tvers av de ulike modellene og utgavene.

Den nye CrewCab-hytta er basert på en P-hytte og er spesielt tilpasset brannbiler. Foto: Scania Den nye CrewCab-hytta er basert på en P-hytte og er spesielt tilpasset brannbiler. Foto: Scania

Modulær plattform

Som på trekkvogna og på anleggsbilene, XT, er også denne bilen modulær. Det betyr at man har en eske med byggeklosser man kan sette sammen, men Scania vil også levere ferdig konfeksjonerte biler rett fra linja. Det betyr kortere ledetider og raskere leveranse ut til kundene.

Les også: Renault med elektriske lastebiler i 2019