Dagens sjåfør: Jan Thorvaldsen (53)

Kommer fra: Eidsvoll

Kjøretøy: Scania R 520

Kjører for: Thorvaldsen Transport AS

Jan Thorvaldsen kjører en Scania R 520 med Euro VI-motor. Foto: Lars Thorvaldsen Jan Thorvaldsen kjører en Scania R 520 med Euro VI-motor. Foto: Lars Thorvaldsen

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

- Jeg begynte i 1990, så det blir rundt 28 år bak rattet.

Hvordan trives du i yrket?

- Jeg trives veldig godt. Jeg trives med å jobbe aleine og slippe å ta hensyn til andre. I tillegg er det et veldig fritt yrke, og det passer meg bra. Jeg styrer dagen helt selv og får treffe en del hyggelige folk der ute, og det er jo alltid koselig å skravle litt.

Norge har et skrikende behov for yrkessjåfører. Hva burde gjøres for å få flere bak rattet?

- Vi må slutte å prate ned yrket. Mange som kjører lastebil er flinke til å prate ned yrket, og de gjør det på grunn av utledningene. Derfor er det viktig at vi holder nivået oppe, for da må utledningene heve nivået sitt, etter hvert. Vi må vise at vi gjør en bra jobb til en fornuftig pris. Gjør vi kundene fornøyd med en god jobb, så vil de kreve det samme av de utenlandske aktørene. Hvis vi lykkes i å heve standarden, vil kanskje yrket bli mer attraktivt.

Thorvaldsen er sikker på at kvalitetstransportører vil prioriteres fremfor useriøse lavprisaktører i lengden. Foto: Lars Thorvaldsen Thorvaldsen er sikker på at kvalitetstransportører vil prioriteres fremfor useriøse lavprisaktører i lengden. Foto: Lars Thorvaldsen

Det finnes enkelte transportaktører som opererer på kant av lovverket. Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med disse?

- Jeg tror vi må bli flinkere til å være et bedre alternativ enn de useriøse. Jeg tror ikke reguleringer hjelper noe særlig. Kravene myndighetene setter kan omgås. Vi må bli flinkere til å opplyse oppdragsgiverne slik at de blir nøyere på hvem de bruker, og vise oppdragsgiverne at det er bedre å betale litt mer for kvalitet og sikkerhet. Da kommer hvert fall varene frem i tide i stedet for å ligge i grøfta. Jeg opplever at stadig flere aktører blir flinkere til å følge lover og regler, likevel er de useriøse aktørene er vanskelig å bli kvitt. Men vi kan konkurrere dem ut ved å være bedre. Jeg har ikke tro på at det hjelper å kaste ut utlendingene. Det hjelper ikke å klage – vi må bevise at vi gjør en bedre jobb.

Hva skal til for å gjøre din arbeidsdag enda bedre?

- Jeg styrer dagen min selv, så den er allerede veldig bra. Det er viktig å ha gode hjelpemidler, og ha utstyret i orden. Og mulighet til å skaffe det man trenger, da blir hverdagen mye lettere og bedre.

Hva hører du på i bilen?

 - Jeg hører en del på P1 og trafikkmeldingene for å få med seg hva som skjer etter veien.

Les også:  Dette er sjåførenes krav til regjeringen