Det var forbundsleder Tore Velten og ledergruppen i NLF som tok imot de finske delegatene. Fra SKAL stilte president Teppo Mikkola, administrerende direktør Iiro Lehtonen, visedirektør Petri Murto, samt visepresidentene Håkan Stara og Pekka Valtonen.

Mange felles utfordringer

- Finland og Norge deler mange av de samme utfordringene, både konkurransemessig og klimatisk. Det betyr at mange av løsningene som benyttes også kan være like. Derfor er samarbeidet mellom NLF og SKAL både viktig og verdifullt, forteller Velten.

Mulighetene for kompetanse- og erfaringsutveksling er gode; Finland har kommet langt i mange kjøretøytekniske spørsmål, vekter og dimensjoner, mens Sverige og Norge har rullet ut Fair Transport, som en måte å systematisere kvalitetstransport på.

Vil heve kompetansenivået ytterligere

Nå vurderer SKAL å lansere Fair Transport også i Finland etter den norske modellen. Fair Transport ble i utgangspunktet igangsatt av Sveriges Åkeriföretag (SÅ), men har i Norge blitt videreutviklet av NLF hvor strengere kvalitetskrav stilles til bedriftene.

- Vi gleder oss til å se hva SKAL kan gjøre for å ytterligere heve kompetansenivået hos de finske lastebileierne. Kanskje vi kan lære en ting eller to vi også, avslutter Velten.

Les også: Derfor har lastebilsjåfører aldri vært bedre