I tillegg er et av kravene at ny, elektronisk fartskriver skal installeres også i eldre kjøretøyer, hvis den ”gamle” fartskriveren med skive går i stykker og må byttes ut. Etter den magiske datoen i 2004 skal derfor kjøre- og hviletid i stor grad overvåkes elektronisk. Vi har vært i kontakt med firmaet as Fartskriver, som mener at dette med utbytting av ødelagte ”gamle” fartskrivere ikke er helt sikkert ennå. Men siden EU-dokumentene sier det slik, bør vi være forberedt på at slik blir det.

All kjøring registreres

En digital fartskriver er altså et system for elektronisk registrering av kjøre- og hviletider for sjåfører og medsjåfør for nyttekjøretøyer. Tyske Siemens VDO viste en utgave av den nye fartskriveren, eller tachografen på lastebilutstillingen IAA i Hannover. Fartskriversystemet fra Siemens VDO består av: En registreringsenhet med skriver. Kortleser, som leser sjåførkortet som er satt inn og lagrer data i fartskriverens minne. Sjåførkortet lagrer hendelser for inntil 29 døgn. Mulighet for tilkobling av aktuelt ekstrautstyr.

Fire typer kort

Som vi ser på bildet, må sjåføren bruke et smartkort; altså et kort med magnetstripe. Og ikke bare sjåføren. Også lastebileieren og verkstedet må ha slike kort. Det er fordi all kjøring skal registreres, altså også hvis bilen flyttes hjemme i hovedkvarteret eller på verkstedet. Brukers det ikke kort da, vil kjøringen registreres som ureglementert. Det skal derfor utstedes fire typer kort: Sjåførkort, firmakort, verkstedkort og kontrollkort. Hvert kort vil ha en unik kode. I tillegg vil det inneholde opplysninger om navn, fødselsdato, førerkortklasse, bilde av innehaveren og signatur.

Kravet til digital fartskriver gjelder EU/EØS, men land utenfor området forberedes på at de i alle fall må kunne kontrollere data fra den nye fartskriveren fra 2004.

Enkelt og juksefritt

I utgangspunktet skal bruken være enkel – og uten mulighet for juks. I alle fall var et av hovedkravene til produsentene at det ikke skal være mulig å manipulere data. Og med hensyn til det informasjonstekniske, så stilte EU fem krav: Den digitale fartskriveren skulle kunne registrere en rekke data, lagre dem, vise dem og skrive dem ut. Selve kortene er visstnok ikke helt ferdigutviklet ennå. Heller ikke er den nasjonale administrasjonen i de enkelte land på plass. Men når både den administrative og den tekniske delen er fiks ferdig, kan kjøretøyprodusentene sette i gang å installere de digitale fartskriverne, ifølge EUs plan i august 2004.