Dette innebærer at paller er et forhold mellom avsender og mottaker og ikke transportørens ansvar. Det skal altså ikke være slik at transportøren stilles økonomisk til ansvar når paller forsvinner, blir ødelagt eller når mottaker nekter å akseptere godset

Også i andre land enn Norge sliter transportørene med for dårlige paller og paller som forsvinner. Den internasjonale veitransportunionen IRU har grepet tak i problemene med polske ”PKP-paller”. Polen ble sjaltet ut av palleutvekslingsordningen, fordi pallene ikke oppfylte de europeiske kvalitetskriteriene. Polske paller kan derfor ikke merkes med ”EUR” og kan ikke utveksles innenfor ordningen. På tross av dette, produseres det stadig PKP-paller merket ”EUR”. IRU anbefaler sine medlemmer, som NLF, å anbefale ”sine” transportbedrifter å nekte å ta imot disse pallene. På den måten håper IRU å tvinge polske produsenter til å slutte med sin ulovlige praksis.

NLF mener det vil bli helt uholdbart hvis hver sjåfør skal være nødt til å undersøke hver pall i en sending og reagere hvis noen er polske. Vi har derfor kontaktet IRU og anbefalt dem å følge vår praksis, nemlig å se på pallene som en del av godset og en sak mellom avsender og mottaker.