-Heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt, men dette er selve marerittet for enhver lastebilsjåfør som transporterer langs denne ruten. Med dagens trafikk er det for de fleste ikke noe alternativ å skulle kjøre om Oslo eller fergen Horten-Moss, som allerede har store kapasitetsproblemer, mener Slaatsveen.

Han tror særlig utenlandske sjåfører undervurderer hvor lang og bratt bakken er. Det fører til at de kjører inn med alt for høy hastighet. Så må de bremse når de merker at hastigheten bare øker og øker. Dette kan føre til varmgang i bremsene. Slaatsveen mener også at det er alt for vanskelig å oppfatte skiltingen ved inngangen.

NLFs administrerende direktør opplevde St. Hansaften en ren mediestorm fra ulike medier som ville vite lastebilnæringens syn på brannen i Oslofjordtunnelen.
-Jeg har noen helt konkrete forslag som kan gjøre tunnelen tryggere, sier Olav Slaatsveen og fortsetter:
-Tunnelen har tre felt; to oppover og ett nedover. Jeg foreslår å gjøre det omvendt, altså lage krabbefelt for tunge kjøretøyer på vei nedover. Det er der det trengs mest, og dagens lastebiler er kraftige nok til å holde en grei hastighet oppover. Lastebilene henvises til høyrefeltet, som kanskje kan være skiltet med lavere hastighet.

Videre krever NLF at det umiddelbart settes opp tydeligere skilt i god tid før innkjøring i tunnelen, med angivelse av tunnellengde og stigningsforhold og med klar anvisning om å legge inn lavt gir og bruke hjelpebremsen. Skiltene bør tekstes på flere språk. Det må også varsles om at det ikke er stoppmuligheter inne i tunnelløpet.

Da tunnelen var ny, var det mange lastebiler som unngikk den fordi tunnelen var for bratt. Det hadde NLF også påpekt flere ganger tidligere. Slaatsveen er likevel ikke opptatt av å se bakover og finne syndebukker. Disse problemene må løses praktisk, og derfor ser vi fram til et snarlig møte med Statens vegvesen, avslutter Olav Slaatsveen.