Reglene for bytte av landskode på fartsskriveren er de samme i Norge som i Sverige. Grunnen til at disse sakene har dukket opp i Sverige, er trolig at svenske kontrollører anser manglende landskode i en digital fartsskriver som et mer alvorlig brudd på reglene om fartsskriver og kjøre- og hviletid enn våre norske kontrollører gjør. Statens vegvesens kontrollører opplyser at de gjerne gir muntlige advarsler for denne typen brudd, mens vi nå ser at svenskene anmelder. Vi har derfor bedt Statens vegvesen om en presisering av hvordan bytting av landskode skal skje, og her er presiseringen:

Sjåfører med analog fartsskriver skriver startsted og sluttsted direkte på skiva med penn. Sjåfører med digital fartsskriver velger landskode fra menyen i skriveren.
Dette er nedfelt iforordning (EF) 3821/85. Artikkel 15 nr. 5 bokstav b gjelder analoge fartsskrivere. Artikkel 15 nr. 5a gjelder digitale fartsskrivere.

I digitale fartsskrivere kan startland legges inn på to måter, avhengig av om sjåførkortet allerede står i skriveren eller ikke idet dagens kjøring begynner. Hvis sjåføren setter inn sitt kort først når dagens kjøring begynner, vil sjåføren automatisk få spørsmål om startland. Sjåføren velger riktig landskode (for eksempel N for Norge), og bekrefter valget. Hvis kortet allerede står i skriveren når dagens kjøring begynner, blar sjåføren seg fram til det samme stedet i menyen, og velger land på samme vis.

Dersom kjøringen begynner og slutter i samme land, men transporten går innom et annet land underveis, er det ikke nødvendig å gjøre noe med landskoden i den digitale fartsskriveren.
Du kan lese forordningenher