Norges Lastebileier-Forbund har 4000 medlemmer som driver ca. 15.000 lastebiler. Medlemsbedriftene i NLF har ca. 20.000 ansatte. Disse har sin arbeidsplass i biler som er nødt til å benytte disse veiene. De mange skadene på veiene bidrar til å redusere standarden på arbeidsmiljøet i betydelig grad.

 

Det er også at faktum at alle skadene på veidekket påfører bilene betydelig ekstra-slitasje på aksler og hjuloppheng. Det bidrar også til større slitasje på dekk, og et høyere drivstofforbruk, fordi man stadig må endre hastighet. Det dårlige vedlikeholdet medfører en stor ekstrakostnad for lastebilnæringen - og dermed også for samfunnet totalt sett, som får høyere transportkostnader.

 

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa annonserte nylig at hun hadde skaffet til veie 170 nye milliarder til samferdsel de neste ti årene. Nå gjelder det å sette et betydelig antall av disse milliardene i omløp for å stanse forfallet og for å ta igjen det betydelige etterslepet i vedlikehold av det norske veinettet. Vi vil gjerne ha nye veier, men inntil de er ferdige må vi benytte dem vi har. Og da bør de helst være farbare.