For kort tid siden ble et polsk-registrert vogntog tilhørende Frode Laursen observert utenfor veikroa i Brumunddal. Det dreide seg om en link, det vil si et vogntog på 25,25 meter. Vogntoget var koblet fra hverandfre og fikk åpenbart hjelp av en bilberger, men siden en link er en link, og ikke kan deles opp helt og holdent, og ikke et modulvogn, som består av standardkomponenter, var det likevel ikke vanskelig å se at det dreide seg om en ulovlig transport.

I Norge er prøveordningen med 25,25 meters vogntog svært begrenset, og hva E 6 angår, ender prøveordningen ved det store terminalområdet på Berger i Skedsmo kommune i Akershus fylke. For å illustrere hvor strengt begrenset prøveordningen er i Norge, er det ikke en gang lov til å kjøre med 25,25 meters vogntog på E 18 fra Oslo til Drammen. Det foreligger riktignok planer i Vegdirektoratet for å utvide forsøksordningen til andre veistrekninger, men ikke fra Oslo til Trondheim, som sjåføren sa han trafikerte.

Ifølge den polske sjåføren hadde han fått kart av sin oppdragsgiver som viste at det var lov å kjøre 25,25 meter lange vogntog på E 6 fra Oslo til Trondheim og tilbake.

Den polske sjåføren forklarte forøvrig at han hadde 1800 euro i måneden i lønn, altså ca. 14.000 kroner. Altså i underkant av 170.000 kroner i året.
110122+Forbudt+vogntog+i+Dala+3+_2_.JPG