Ny informasjon fra EU tyder på at klimagassutslippene, ved økt produksjon av biodrivstoff, blir høyere enn tidligere antatt, forteller Klif på sitt nettsted.EU jobber med å avklare hvordan endringen i arealbruk, som følge av økt produksjon av biodrivstoff, påvirker utslipp av klimagasser. Et forslag fra EU til hvordan dette skal nedfelles i bærekraftskriterier for biodrivstoff ventes ikke før tidligst til sommeren.

Vil avvente
Klif mener det er klokt å avvente konklusjonene fra EU før de eventuelt foreslår å øke omsetningen av biodrivstoff. Det vil gi mer kunnskap om klimaeffekten og klargjøre hvordan dette kan bli bedre ivaretatt i bærekraftskriterer. Bærekraftkriterier Klima- og forurensningsdirektoratet foreslår at biodrivstoff som omsettes i Norge, i likhet med EU, må oppfylle kriterier for bærekraft.
Dette er minimumskrav til klimagevinst for biodrivstoff (minst 35 % i forhold til fossile drivstoff, økende til minst 50 % fra 1. januar 2017) og betingelser til arealer som kan benyttes til dyrking av råstoff til biodrivstoff.
Kriteriene vil redusere muligheten for bruk av biodrivstoff som gir negative virkninger på miljøet – i form av redusert biologisk mangfold og økte utslipp av klimagasser.

Klif opprettholder forslaget om at utslippene av klimagasser fra drivstoff skal reduseres med seks prosent per energienhet drivstoff innen utgangen av 2020.
Dette vil være et viktig virkemiddel for å redusere utslippene fra transportsektoren som i dag står for rundt 20 prosent av klimagassutslippene våre.

Bærekraftskriterier
Klif opprettholder kravet om at alt biodrivstoff som brukes må være produseres på en bærekraftig måte slik EU har fastsatt det så langt.

Bærekraftskriteriene setter krav til at produksjon og bruk av biodrivstoffet skal gi en reell klimagevinst. I tillegg innebærer det at produksjonen av biodrivstoff ikke må skje på arealer som er viktige karbonlagre, som for eksempel våtmark, torv og myrområder.

Klif foreslo i fjor å øke omsetningen av biodrivstoff fra 3,5 til 5 prosent fra 1. juli i år.