Vi var ikke helt med på å ta påsken som unnskyldning for lave registreringstall i april, men tallene for mai tyder på at vi kanskje burde gjort det likevel. For mai 2011 ble den beste måneden for nyregistrering av lastebiler siden før den såkalte finanskrisen. Det ble også forbedring i 7 - 10 tonnsklassen, takket være at Iveco levert 12 biler, og dermed ble mai-vinner. 7 - 10 og 10 - 16 tonnssegmentene er små, og kommer neppe til å vokse vesentlig de nærmeste årene.

Men mai bekrefter også en annen tendens vi har nevnt, nemlig at de største blir større og de små mindre. Nå er det riktignok Mercedes-Benz som har tatt smellen i mai, men Volvo og Scania har 80,3 prosent markedsandel i mai. Det er første gang på veldig lenge - om overhode - at de to svenske merkene har en så stor markedsdominans. De små ble riktignok ikke mindre i mai enn de var i april, men 3,9 prosent er ikke mye å dele på for tre håpefulle importører. Men hvis man skal klamre seg til et håp, så var det 0,2 prosentpoeng bedre enn de akkumulerte markedsandelene i perioden januar - april.

I rene tall har Scania i årets fem første måneder levert 538 biler over 16 tonn mot Volvos 513. Vi tipper de er ganske fornøyd begge to.