Samferdselsdepartementet har sendt ut høringsforslag til endring i forskrift om internasjonal transport, med høringsfrist til den 12. april. Den korte høringsfristen viser at departementet har forstått at dette er viktig, og at det haster for norsk transportnæring.

Nå kan kontrollen bli bedre
-Forslag til endring av forskriften innebærer ingen realitetsendring når det gjelder adgangen til å utføre kabotasje i Norge, sier Aksnes. -Endringen bidrar imidlertid til at det er mulig å kontrollere dette på en bedre måte, ved at utenlandske transportører må bevise at de oppfyller vilkårene ved å fremlegge dokumentasjon for både den internasjonale transporten, og dokumentasjon for den nasjonale transporten. Det vil endelig åpne døren for en effektiv kontroll av kabotasje.

Mange tips
NLF har det siste året fått en rekke henvendelser som gjelder mistanke om ulovlig kabotasje. Vi har også bidratt til at enkelte utenlandske virksomheter er blitt kontrollert, og disse er under etterforskning for mulig ulovlig kabotasje. De fleste tipsene vi har formidlet videre til kontrollmyndighetene, er imidlertid ikke blitt etterforsket. Dette har skyldtes uklart regelverk, og manglende adgang til effektiv kontroll. - Jeg forventer at kontrollmyndighetene prioriterer kontroll for å avdekke ulovlig kabotasje. Vi vil følge nøye med, og bidra med opplysninger til kontrollmyndighetene der dette er mulig, sier Robert Aksnes .

Oppdragsgiverne må følge med
- Regelendringen innebærer også at oppdragsgivere får en større plikt til å forvisse seg om at den utenlandske transportøren oppfyller vilkårene. Det vil også bli lettere å føre kontroll med samlasterne. I tillegg til forbudet mot å utføre mer enn 3 kabotasjeturer i løpet av 7 dager etter at den internasjonale lasten er losset, er det forbudt å benytte utenlandske transportører til transportoppdrag som er regelmessig eller permanente.

Stor frustrasjon
-Vi behøver neppe minne om den frustrasjonen som norske lastebileiere til nå har følt ved å miste oppdrag til utenlandske konkurrenter, som har kunnet drive innenlands transport ulovlig. Det har vært utallige henvendelser til NLF, og vi har lagt ned store ressurser for å få en oversikt over omfanget av ulovlig kabotasje og for å kunne dokumentere konkrete tilfeller, sier Aksnes.

Som kjent, har transportører fra andre EØS-land anledning til å drive midlertidig innenlands transport, med tre turer i løpet av sju dager. Oppdragene skal være tilfeldige og knyttet til den grenseoverskridende transporten. Utenlandske transportører som ønsker å drive løpende og permanent transportvirksomhet i Norge, må etablere seg her etter gjeldende regler på dette området.

Vi skal følge med!
-NLF får stadig mange varsler om mulig ulovlig kabotasjekjøring, forteller Aksnes. Men for å kunne slå ned på ulovlig praksis, kreves det effektiv kontroll. Og til nå har det vært vanskelig å kunne kontrollere kabotasjeregelen fordi regelverket ikke har vært presist nok, og vi ser alt for ofte tilfeller av ulik kontrollpraksis. Derfor ser vi fram til den nye forskriften. Men vi er også klar over at en forskrift alene ikke kan løse dette problemet. Så NLF vil også i framtiden følge aktivt med og si ifra hvis forskriften ikke etterleves i tilstrekkelig grad, lover NLFs Robert Aksnes.