I slutten av august publiserte Statens havarikommisjon for transport (SHT) ”Temarapport om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport”. SHT har undersøkt fire kjøretøy tilpasset for krokcontainertransport i etterkant av ulykker/uhell og funnet ut at denne typen veitransport har behov for bedre oppfølging og økt fokus på sikkerhet. Som følge av undersøkelsen fremmer SHT tre tilrådninger.

Den ene tilrådningen oppfordrer NLF, sammen med andre relevante organisasjoner og virksomheter, å iverksette tiltak som kan bidra til et økt sikkerhetsnivå. I rapporten står det:

Statens havarikommisjon for transport tilrår at NLF eventuelt sammen med andre relevante organisasjoner og virksomheter iverksetter tiltak som kan bidra til at daglig sjåførkontroll ved krokcontainertransport gir et forbedret sikkerhetsnivå.

NLF har allerede satt i gang arbeidet. Resultatet vil bli en del av KMV-systemet som er tilgjengelig for NLFs medlemmer. Det vil også bli gjort tilgjengelig for alle medlemmer via nettstedet.

De to øvrige tilrådningene i rapporten er adressert henholdsvis Statens vegvesen og Arbeidstilsynet:

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen som tilsynsmyndighet iverksetter tiltak som sikrer at krokløftpåbygg og krokcontainere som brukes sammen er bygget etter samme standard, eller at det på annen måte kan dokumenteres at de er tilpasset hverandre eller forsvarlig sikret.

Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen i samarbeid med Arbeidstilsynet etablerer systematisk oppfølging av tilstand på krokcontainere, påbygg og innfestingspunkter.

Rapporten i sin helhet kan lastes ned fra SHTs nettsted, her.