I går publiserte NRK Sogn og Fjordane nyheten om NLFs fylkesleder Per A. Øren, som må sende med sjåførene sine sjekk som betalingsmiddel på ferjene.(Klikk på lenken for å komme direkte til NRKs artikkel.)Dette er fordi verdikortet, som er det som gir mest rabatt på ferjene, kun kan fylles opp ombord. Alternativene til sjekk – å sende med kontanter, å overføre penger til sjåførenes private kontoer eller å la alle sjåførene i et firma kjøre rundt med firmakort – er ikke gode. Det er også flere ulemper med verdikortet, som man slipper med storbrukerkortet. Men på storbrukerkortet er rabattsatsen 30 %, mot 50 % på verdikortet. Differansen utgjør en god sum penger for et firma som kjører ferje for over 150 000 kroner hver måned.

Per A. Øren var i møte med Transportkomiteen på Stortinget denne uka, der han fikk anledning til å fortelle om hvor tungvint det er med verdikort. NLFs adm.dir. Geir A. Mo, viseadm.dir. Jan-Terje Mentzoni, avdelingssjef næringspolitikk Terje Grytbakk, daglig leder i FAFE Trans AS, Finn André Fredvig-Erichsen og distriktssjef i NLF Møre og Romsdal, Dagrunn Krakeli var i møte i Samferdselsdepartementet for to uker siden, og fremsatte kravet fra Landsmøtet 2012: NLF krever bompengebrikke som betalingsløsning på ferjene. Og mens vi venter på dette: Storbruker- og verdikortet må få samme rabattsats, altså 50 %.

NLF vil fortsette arbeidet med denne saken fremover, og kommer til å følge den opp også når Statsbudsjettet legges frem i oktober.