Oslo bystyre har vedtatt en innstilling om forbud mot at dieseldrevne kjøretøy skal få kjøre på kommunale veier i hovedstaden i perioder med høye luftforurensningsverdier. Vedtaket ble gjort i bystyrets møte onsdag 13. juni. Planen er at forbudet skal innføres allerede kommende vinter. Forbudet gjelder gjennomkjøring for tungtrafikk i Oslo, altså tyngre kjøretøy som ikke har bestemmelsested i Oslo, men som kun skal passere gjennom byen.

NLF er positive til miljøforberedende tiltak. Forbundet er sågar med i prosjektet "Grønn bydistribusjon i Oslo" som ledes av forskningskonsernet Sintef, der hovedmålet er å utvikle miljøvennlige og effektive distribusjonsløsninger i Oslo sentrum.

NLF mener imidlertid at å forby dieseldrevne kjøretøy gjennom hovedstaden vil skape store konsekvenser. Ikke bare for godstransportnæringen, som vil få store omkostninger dersom forbudet gjennomføres, men også for næringslivet i Oslo generelt. Det er mange som er avhengige av varelevering, og som vil lide av dette.

– Skal forbudet gjennomføres må man også tenke på at omkjøringsmulighetene utenfor byen må utbedres, ellers vil det også få konsekvenser for transport- og vareflyten langt ut over Oslos grenser. Det er for eksempel helt utenkelig å gjennomføre dette vedtaket før Oslofjordtunnelen åpner for all tungtrafikk, sier Robert Aksnes, juridisk direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

NLFs stiller også spørsmål ved hvordan håndhevingen av dette forbudet eventuelt skal foregå. For at bystyrets innstilling skal tre i kraft, må Statens vegvesen Region øst fatte det samme vedtaket for statlige veier i og gjennom Oslo.

Les protokoll fra Oslo bystyres møte her.