Statens vegvesen melder at tunge kjøretøy under 12 meter skal få kjøre i Oslofjordtunnelen igjen. Det er drøye syv måneder siden ulykken som førte til brann i et vogntog gjorde at vegvesenet stengte tunnelen for tungtrafikk.
Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS), Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Asko (Norgesgruppen ASA), Virke og NLF dannet en allianse etter stengingen, et samarbeide om å påvirke myndighetene til en snarlig gjenåpning for tunge kjøretøy i tunnelen. I januar annonserte Statens vegvesen at de ville gjenåpne tunnelen for tunge kjøretøy, men at det ville ta tid fordi det skulle bygges 26 evakueringsrom i tunnelen først.
Alliansen har jobbet videre for å påvirke myndighetene til å la single lastebiler kjøre i Oslofjordtunnelen før evakueringsrommene er på plass. I dag, 15. februar, går Statens vegvesen ut med en pressemelding der de opplyser om at dette nå vil skje:
"Statens vegvesen åpner for at tunge kjøretøy igjen kan kjøre i Oslofjordtunnelen, med unntak av kjøretøy som er lengre enn 12 meter, samt transport av farlig gods. Endringene gjelder fra ny skilting er på plass, trolig i månedsskiftet februar/ mars.
– For oss er sikkerheten til trafikanten viktigst. Vi har vurdert risikoen og sett at det er forsvarlig å endre skilting slik at en del tunge kjøretøy med relativt lav risiko lovlig kan kjøre gjennom Oslofjordtunnelen. Vi håper endringen vil redusere ulempene for lastebilnæringen og næringslivet i Follo, Røyken og Hurum, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen."

Les hele pressemeldingen på Statens vegvesens sine hjemmesider, her.