Resultatet fra årets lønnsforhandlinger mellom NLF og NHO Transport på den ene siden, og Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet på den andre siden, ble klart mandag kveld – to timer før meklingsfristen utløp.

Det er i seg selv gledelig at vi har fått på plass et moderne lønnsystem som vil bidra til sunnere forhold for langtransportsjåførene som yrkesgruppe.
Vår forhåpning er at dette vil bidra positivt til bedret omdømme og økt rekruttering til et spennende og fritt yrke, sier NLFs forbundsleder, Per Madsen.

I hovedsak innebærer oppgjøret at alle bedrifter som er bundet av Godsavtalen, skal gi et generelt tillegg på til sammen kr 4,- pr time, gjeldende fra 1. april. Dette er delt opp i et generelt tillegg på kr 1,25 samt et justeringstillegg på ytterligere kr 2,75 pr time. Fagbrevtilegget er også øket fra kr 6,57 til kr 9,- pr time.

Partene har erkjent at Godsavtalen ikke har hengt med i den generelle lønnsutviklingen i transportsektoren. Det er derfor enighet om at avtalen nå defineres som en minstelønnsavtale. Det innebærer at den kun skal danne grunnlag for lokale forhandlinger, og dette skal skje én gang per år. Det er altså ikke adgang til å lønne under avtalens satser for de bedrifter som er bundet av tariffavtalen.

Mer om resultatet innenfor nærtransport/distribusjon, langtransport og særavtaler kan du lese her, i NLFs tariffinfo.

Arbeidsgiverforeningen i NLF vil avholde et seminar der årets tariffavtale vil bli gjennomgått, i løpet av august. Der vil NLF komme med forslag til endringer og tilpasninger som kan gjøres i særavtaler.

Her kan du lese forhandlingsløsningene mellom partene:

Forhandlingsløsning mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NLF.
Forhandlingsløsning mellom Yrkestrafikkforbundet og NLF.

Arbeidstakerne skal sende forhandlingsløsningene ut til uravstemming, med en frist for svar den 29. juni klokken 12.00. Både NTF og YTF sine forhandlingsdelegasjoner har anbefalt avtalene.