Transportøkonomisk institutt (TØI) publiserte nylig en rapport der de har kartlagt kjøretøybranner i norske vegtunneler i perioden 2008-2011. Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Statens vegvesen og Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB).

Tunge kjøretøy overrepresentert
Kartleggingen viser at det var gjennomsnittlig 21 tunnelbranner per år per 1 000 tunneler i Norge. Det er i undersjøiske vegtunneler og tunneler med høy stigningsgrad at brann eller tilløp til brann er hyppigst, selv om det er disse vegtunnelene det finnes færrest av i Norge. I 43,2 % av tilfellene er et tungt kjøretøy involvert. I forhold til andelen tunge kjøretøy i vegtunneler, betyr det høye prosenttallet at de er overrepresentert i denne typen ulykker. Den vanligste årsaken til brann eller tilløp til brann i tunge kjøretøy er tekniske problemer.

Mulige brannfeller
– Det som er viktig for å minimere faren for brann er at det blir gjort rent rutinemessig rundt motoren. Ingen former for oljelekkasjer er akseptable, understreker NLFs tekniske rådgiver, Rune Damm.
– Det er særlig viktig på dagens biler – og ikke minst busser – hvor det er mye innkapslinger/deksler som forhindrer støy. Disse er i utgangspunktet bygget i materialer som absorberer lyd, men de absorberer også olje, noe som kan gjøre de til brannfeller.
Damm forklarer at når biler kjører i stigninger som er kraftigere enn vanlig så sliter de også tyngre. I nedoverbakke gjelder dette bremser og i oppoverbakke gjelder det motoren.

Tunnelbrann mer alvorlig
– Det skjer nok mange branner utendørs som vi aldri hører om fordi konsekvensene er relativt små, fortsetter Rune Damm.
– Men når det begynner å brenne inne i en tunnel så blir det langt mer alvorlig.
Dette er noe rapporten også underbygger. Her i et utdrag fra rapportens bakgrunn og målsetting:
”Vegtunneler er vanligvis minst like sikre eller sikrere enn tilsvarende vegstrekninger i fri luft uten vegkryss, avkjørsler, gang- og sykkeltrafikk. Vegtunneler fortjener likevel spesiell oppmerksomhet fra et trafikksikkerhetsperspektiv, blant annet på grunn av katastrofepotensialet ved brann.”
Du kan lese hele rapporten her: Kartlegging av kjøretøybranner i norske vegtunneler 2008-2011. TØI rapport 1205/2012.