I helgen ble folk som spaserte i området rundt operahuset i Oslo vitne til det som er hverdagen for mange tungtransportsjåfører i Norge: Mangelen på godkjente steder å parkere gjør at man må improvisere. Yrkessjåfører på tungtransport er lovpålagt å hvile, men det finnes få godkjente plasser å gjøre dette og "villparkering" på uegnede plasser tvinger seg frem.

NLF er i løpende dialog med Vegdirektoratet om døgnhvileplasser. I mars i år var NLF i et møte, der blant annet forslaget for nye døgnhvileplasser i Nasjonal transportplan (NTP) ble diskutert. I NTP blir det foreslått 11 nye døgnhvileplasser på landsbasis, og på møtet i mars ble det antydet 20–30 private plasser i tillegg. Mer om dette her.

I fjor lyste Statens vegvesen ut et anbud til private aktører som kunne tenke seg å bygge og drifte hvileplasser. Bare én aktør har vist interesse. NLF mener det er statens ansvar å sørge for gode forhold. Det haster med å få på plass gode hvileplasser, der sjåførenes primærbehov blir ivaretatt og der de kan stå uforstyrret – og uten å forstyrre andre.

Les mer om mangelen på døgnhvileplasser og vegvesenets kommentarer i en artikkel på dittoslo.no.