– NLF setter trafikksikkerhet i høysetet og en fremkommelig og sikker vei skal være førsteprioritet. Å belønne lavt saltbruk kun fordi det er lavt blir helt feil, og i verste fall livsfarlig, sier adm. direktør Geir A. Mo.
– Det burde heller vært belønning for riktig saltbruk – altså der saltmengden avpasses mot føre slik at man sikrer maksimal fremkommelighet, og dermed også trafikksikkerheten, fortsetter han.

I Ringerikes Blad i forrige uke, skrev avisenom en ordning som i praksis gir NCC og deres underentreprenører bonus dersom de salter mindre enn planlagt i fastprisen for vedlikehold av E16. Prosjektlederen i NCC argumenterer mot at dette er en bonusordning, og forklarer avisa at det er snakk om en deling av overskuddet, dersom saltkostnadene er mindre enn et gitt forbruk. Han sier også at de fokuserer på å bruke lite salt av hensyn til miljøet, ikke på grunn av pengene.

– Prosjektlederen i NCC har et poeng når han sier til Ringerikes Blad at man ikke bare skal pøse på med salt. Samtidig har vi sett at denne aktuelle veistrekningen har hatt dårlig fremkommelighet i vinter, og da har de enten sviktet i saltbruken eller ved andre sider av veivedlikeholdet, poengterer Mo.

Regionsjefen i NLF Buskerud, Vestfold og Telemark, Olav Vefald, var intervjuet om saken i tirsdagens Ringerikes Blad.
– I strategien «Salt smart» bør det også inngå at entreprenøren salter på rett tidspunkt, og har beredskap for å hindre vansker på problemstrekninger, som opp mot Sollihøgda. Der har det sviktet grovt ved en del tilfeller i vinter, sier Vefald i artikkelen.