«Cabotagestudien» – der 162 000 observasjoner av utenlandske vogntog i Sverige har hjulpet Henrik Sternberg og hans forskerteam med å kartlegge ulovlig kabotasje – ble presentert under Almedalsveckan i Sverige i går. Almedalsveckan er en årlig samling i Sverige der representanter fra svenske politiske partier, samt interesseorganisasjoner og bedrifter, diskuterer politikk.
Sternberg innledet debattmøtet med å redegjøre for den vitenskapelige metoden som har ført til at 2 202 kabotasjekjøringer identifiseres som på kant med loven, basert på 1,5 måned med innrapporteringer fra svenske veier. Et annet funn er at kabotasjereglene ikke har innvirket positivt på miljøutslippet. Det er stikk i strid med det som var hensikten med å åpne for kabotasjekjøring, nemlig å redusere tomkjøringen.
I debatten som fulgte var deltakerne innom både bestillers ansvar, tilbakeholdelse av lastebiler, større bøter, økt kontroll, time-out, strengere tolkning av regelverket i Sverige og i EU. Den svenske opposisjonen (sosialdemokratene) ga uttrykk for at de vil se på endringer i EU-regelverket, samt den svenske regjerings tolkning av reglene, med en gang. Representanten fra svensk regjering erkjente problemet med kabotasje, men henviste til en undersøkelse av omfanget som regjeringen selv har satt i gang, og som forventes fremlagt i desember.
Alle partene i debatten – både regjering, opposisjon, arbeidsgivere og fagforeninger – var imidlertid utpreget enige om at det eksisterende EU-regelverket ikke er et godt nok grunnlag for å skape rettferdig konkurranse og arbeidsbetingelser på svenske veier.
Henrik Sternberg kunne også opplyse forsamlingen om at han planlegger å fortsette med en europeisk studie av kabotasjekjøringens innvirkning på transportmarkedet. Pr nå er han i dialog med aktører fra Holland, Belgia, Finland, Danmark og Norge. NLA er i forhandlinger med ham på vegne av NLF og de andre nordiske landene.