- En så viktig økonomisk sektor som transportnæringen er, trenger en sterkere næringspolitisk tekning fra myndighetenes side, sier næringsminister Giske i et møte med NLF Magasinet.
- Vi ser at gjennom EØS-systemet blir næringen utsatt for tøff konkurranse, og vi har tradisjonelt sett hatt et Samferdselsdepartement, som har lagt mange av rammebetingelsene for næringen, men sannheten er at hverken Samferdselsdepartementet eller de andre departementene har i sitt mandat det næringspolitiske perspektivet. Det er det vi som har.
Transportminister
Giske er klinkende klar på at det kan være veldig nyttig at Næringsdepartementet skaffer seg mer kunnskap og kompetanse om transportnæringen, fordi dette departementet er i «øyehøyde» med transportnæringen. Giske vil spille på lag og være en ombudsmann inn mot de andre departementene, og dermed bidra til at rammebetingelsene for bransjen er best mulige.
- Målet er at vi kan være en samarbeidspartner for utvikling av produktivitet og lønnsomhet for bedriftenes egen del, men selvsagt også næringslivet totalt sett, sier Giske.
- Det er få bransjer som også påvirker andre næringers lønnsomhet så sterkt som en effektiv transportbransje. Vi ser det som en vinn vinn-situasjon. Får vi en mer effektiv og lønnsom transportnæring, så øker man konkurransekraften til hele det norske næringslivet, hevder næringsministeren.
Gi meg tid
Giske sier at departementet hans er inne i en startfase hvor de skal restrukturere og bygge opp sin kompetanse gjennom tett dialog med organisasjoner og forbund som NLF.
- Bransjen må bli vant til at vi tenker offensivt og at vi vil samarbeide. Andre næringer er innom Nærings- og handelsdepartementet ukentlig, der de jobber sammen for å finne løsninger opp mot andre departement, sier Giske.
- Døra er åpen og det er vi som nå inviterer NLF og bransjen til dialog, legger han til.
Fra næringsmeldingen:
Vegtransporten er i dag den viktigste transportformen for innenlands godstransport
Effektive transportnæringer er av stor betydning
Det er viktig at transportnæringene har en god produktivitetsutvikling og kan tilby kostnadseffektive transporter for fremtiden

Denne saken er hentet fra NLF Magasinet nr. 6 2013