Torsdag 17. januar hadde EU-kommisjonen i Brussel sitt siste høringsmøte før utarbeidelsen av en konsekvensanalyse i forbindelse med adgang til transportmarkedet i Europa. Nordic Logistics Association (NLA), inkludert viseadministrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni, deltok på møtet, sammen med representanter fra de fleste europeiske transportorganisasjoner.

Konsekvensanalysen legger grunnlag for Kommisjonens forslag til endringer i EUs regelverk om adgang til transportmarkedet i Europa (forordringene 1071/2009, 1072/2009 og Direktiv 96/71). Dette regelverket vil avgjøre grunnlaget for en eventuell ytterligere liberalisering av markedet, herunder hvilke regler som skal gjelde for kabotasjekjøring.

Representantene fra transportbransjen var enige i at det ikke bør gjennomføres en ytterligere liberalisering av markedet slik det ser ut nå, et syn Kommisjonen ikke så ut til å dele.

– Det var bred enighet rundt bordet om at dagens regler ikke var gode og tydelige nok, derfor er det særdeles vanskelig å kontrollere og håndheve reglene. Dette ble også fremholdt av representanter for kontrollmyndighetene, sier Jan-Terje Mentzoni.
– I tillegg ble det påpekt at statistikkgrunnlaget Kommisjonen baserer seg på, er altfor dårlig, både når det gjelder utført lovlig kabotasje og hvordan tomkjøring måles.

Kommisjonens representanter hadde listet opp en rekke virkemidler for å løse problemene knyttet til dagens regelverk. Fra representantenes side ble det blant annet fremholdt at alle forslag til endringer uansett må følges av et bedre regelverk for å forhindre utbredt sosial dumping, all den tid det fortsatt er enorme forskjeller i arbeids- og lønnsbetingelser mellom de europeiske landene. Kommisjonens forslag til endret regelverk skal foreligge innen utgangen av juni i år.