Finnene strammer inn kabotasjeregelverket ytterligere med en ny lovgivning som trer i kraft allerede 25. april. Fra denne datoen må alle transportfirmaer som bedriver kommersiell godstransport i Finland i mer enn 7 dager, registrere seg i landet. Et transportfirma med finsk løyve kjennetegnes ved at registreringsskiltet på kjøretøyet har en oransje ramme, i stedet for svart ramme. Etter at loven trer i kraft, vil det heller ikke bli tillatt å bruke underleverandører som kjører med svart ramme. I tillegg kreves det fra denne dagen at et CMR-fraktbrev skal følge transporten. På den måten kan kontrollmyndighetene i landet sjekke hvor lenge bilen har vært i landet.

Finland har hatt en strengere tolkning av kabotasjeregelverket enn Norge også før den nye innstrammingen. Ulovlig kabotasje har likevel vært et problem for finske transportfirmaer, som – i likhet med norske forhold – har opplevd å tape markedsandeler til utenlandske konkurrenter. NLFs søsterselskap i Finland, SKAL, har jobbet aktivt for å bekjempe ulovlig kabotasje, og er naturlig nok veldig glade for at det nå vil bli enklere å håndheve kabotasjeregelverket i landet.

De nye lovbestemmelsene fører med seg enda en gledelig nyhet: Transportkjøpers ansvar. Nå skal de ikke lenger være en moralsk overveielse å vurdere om transporten som bestilles utføres etter gjeldende kabotasjeregelverk. Transportkjøper vil heretter være juridisk forpliktet til å kontrollere at transportfirmaene de bruker har løyve, at de betaler skatt og at de oppfyller sine plikter som arbeidsgiver.