NLF støtter Samferdselsdepartementets forslag om en hjemmel til å kreve at transportører som søker om løyve, skal være etablert i Norge. Forslaget ble sendt ut på høring før jul, som en del av flere forslag til endring av yrkestransportloven. En del av lovendringene foreslås for at Norge skal ha felles regler med EU-landene når det gjelder vilkår for å utføre godstransport på vei, samt felles regler for tilgang til det internasjonale markedet. Samlet omtales disse EU-forordningene som "veipakken".

– Dette forslaget vil kunne bidra til bedre kontroll med utenlandske firma som etablerer seg i Norge. Å ha en norsk postboks-adresse vil etter forslaget ikke være nok for å kunne lovlig drive godstransport i Norge. Egentlig bør dette være selvsagt. Når et selskap skal drive virksomhet i Norge, må selskapet være repsententert med ansatte som kan sørge for at norske regler blir fulgt, og eventuelt stilles til ansvar ved lovbrudd. I tillegg må kontrollen økes, sier direktør for næringspolitiske og juridiske spørsmål i NLF, Robert Aksnes.
Andre del av forslagene gjelder organisering av løyvemyndighet og løyveordningen. I denne delen foreslås det blant annet at ansvaret for å tildele godsløyver overføres fra fylkeskommunene til Statens vegvesen når det gjelder nasjonal veitransport, og fra Samferdselsdepartementet til Statens vegvesen når det gjelder internasjonal transport. Begrunnelsen er blant annet at dette bør ligge hos én sentral løyvemyndighet, av hensyn til likebehandling. Her er NLF enige i at en samling av løyvemyndigheten kan være hensiktsmessig og rasjonell, men forutsetter blant annet at dette vil føre til kortere saksbehandlingstid og lavere gebyr enn i dag.
Klikk her for å lese hele høringssvaret fra NLF.
Høringsnotatet ligger i sin helhet her. Dette er forslagene som Samferdselsdepartementet fremmer:

  1. Hjemmel til å kreve at transportør som søker om løyve for person- og godstransport på vei etter §§ 4 og 5 i yrkestransportloven skal være etablert i Norge.
  2. Hjemmel for å opprette og drifte et elektronisk register over transportører på vei.
  3. Hjemmel for løyvemyndighetene til å erklære personer som har gjort alvorlige brudd på regelverket uskikket til å lede transportvirksomhet i alle EØS-land.
  4. Overføring av ansvaret for å utstede løyve for nasjonal veitransport som ikke er behovsprøvd fra fylkeskommunene til Statens vegvesen.
  5. Overføring av ansvaret for å utstede løyve for internasjonal veitransport fra Samferdselsdepartementet til Statens vegvesen.
  6. Tilpasning i loven som legger til rette for at fellesskapsløyve også skal gjelde som løyve for nasjonal transport som ikke er behovsprøvd.
  7. Innføring av en avgrensning i tid på 10 år for hvor lenge de løyvene som ikke er behovsprøvd er gyldige.
  8. Hjemmel til å fastsette i forskrift en avgrensning i tid for løyve som er gitt før denne loven tar til å gjelde.
  9. Presisering i forskriften om løyve for persontransport utenfor rute som ikke innebærer noen reell endring av retten på området.
  10. Retting av skrivefeil i yrkestransportloven.

NLF har uttalt seg om de forhold som angår godstransport på vei, det vil si punktene 1–8.