Flere NLF-medlemmer, som er lokalisert eller kjører i området, har blitt intervjuet i media de siste dagene. En av dem er Rolf Olav Tenden i Thor Tenden Transport, som anslår at flommen koster bedriften 20 000 kroner per dag på grunn av ekstrakostnader til lønn, drivstoff og ekstra kjøretid. Før helga ble hans sjåfør Ståle Bergset, sammen med 50-60 andre vogntog, stående og vente i mange timer på Vinstra, mens hjelpemannskaper ryddet området og gjorde veien farbar igjen, skriver avisa Fjordingen.

I papirutgaven av Åndalsnes avis fredag var blant annet fylkesleder i NLF Møre og Romsdal intervjuet. Nils Anders Larsen forteller at ekstrakostnadene ikke dekkes av forsikring, og at hver enkelt transportør må ta opp kostnadsproblemet med sin oppdragsgiver.

Avisa Østlendingen forteller i dag om Amund Langøien, som måtte kjøre 50 mil ekstra på grunn av stengte veier i Gudbrandsdalen. Sammen med lederen i NLFs lokallag i Østerdalen, Erik Aaen, retter han kritikk mot dårlig skilting i forbindelse med unntakstilstanden flommen skaper: Både med tanke på stengte veier og omkjøringsmuligheter.

Klikk her for Statens vegvesens trafikkmeldinger på nett, for en oppdatert oversikt over stengte veier.

Flomfast2.jpg
Utsikt fra førerhuset til det som vanligvis er et jorde, men som nå ser mer ut som en elvebredd, sør for Fåvang.
Foto: Ståle Bergset