1. Hvorfor skal BNT skifte navn, alle kjenner jo BNT?
Dette er min første dag på jobb i NLF. Navneendringen ble bestemt for en tid tilbake. Magasinet har hatt flere navn gjennom tidene. Sett utenifra er NLF-Magasinet et naturlig valg, men jeg vil heller snu spørsmålet på hodet: Hvorfor har ikke et forbund, som forkorter seg selv til NLF, et magasin som heter NLF-Magasinet? Bladet Norsk Transport må forklare i hver utgave hva det er. Det slipper vi nå. Dessuten gjør vi mange endringer med bladet samtidig. Ingen skal være i tvil om hvem vi er, hva vi står for, og hva vi arbeider mot. NLF-Magasinet er en av NLFs hovedkanaler i kommunikasjon med lastebileierne, sjåfører, samarbeidspartnerne og myndighetene. Da er det greit å være tydelig helt fra første bokstav. Hilsen Tore

2. Hva kan du om lastebiler? Får medlemmene gode artikler om teknikk og annet som interesserer dem?
Min aller første bok het «Tore med tippen». Den handlet om Tore og lastebilen hans.
Jeg kan mye om biler, men er ydmyk i forhold til at lastebil og lastebilteknikk er et nytt område for meg å lære. Samtidig representerer forbundets kontorer i St. Olavsgate det største faglige tyngdepunktet i Norge for denne bransjen. En bedre skole er det knapt mulig for meg å få. Det jeg ikke kan om lastebiler vil andre bidra med. Gode, lettleste, underholdene artikler om teknikk og alt som er relatert til NLF er både jeg og ansvarlig redaktør Geir Mo garantister for. Hilsen Tore

3. Hvordan vil medlemmene merke at bladet får nytt navn og ny redaktør?
De vil merke det i juni. Da kommer det første NLF-Magasinet i postkassen. NLF-profilen vil være tydelig. Det legges naturlig nok opp til et nytt og moderne formspråk, fra måten de forskjellige artiklene skal presenteres på, til bildebruk, vektlegging av temaer, politikk, tester, bokser, kommentarer osv. Store og små detaljer. Akkurat nå diskuterer vi noe så enkelt som bokstavstørrelse. Du må gjerne bidra med innspill.

Den nye redaktøren har stor respekt for hva den tidligere redaktøren har gjort. Vi viderefører dette arbeidet, også i samarbeidet, men den nye redaktøren vil sette sitt preg på magasinet etter hvert. Særlig fordi magasinet vil bli produsert internt. Hilsen Tore

4. Blir bladet nå et skikkelig meninghetsblad?
Svaret er entydig ja. Ordet menighetsblad høres nesten negativt ut, men i virkeligheten er det positivt. Det er også positivt for oss som skal lage artiklene. NLF-Magasinet vil ha mange bidragsytere uten journalistisk bakgrunn. Et menighetsblad blir ikke styrt av «plakater». Vi kan være så tendensiøse vi vil – for ingen skal være i tvil om at bladet er laget på vegne av medlemmene. Vi later ikke som vi er noe annet enn det vi er. Derfor også navnet. Når dette er nevnt skal magasinet ha masse godt lesestoff.

Ryktene som har nådd meg forteller om at NLF nå skal lage et smalt blad. Svaret på dette er at om forbundet hadde ønsket en «kjedelig og intern» profil, så hadde de ikke ansatt meg. Da hadde de funnet en byråkrat. NLF-Magasinet skal være faglig korrekt, men veldig lesbart, og det blir fortsatt tester og omtaler av store biler. Hilsen Tore

5. Jeg ønsker meg en vitseside! Kan jeg få det?
Haha. Hva er vitsen med det? Her kan vi lage mye ordspill: Den nye redaktøren er en vits. Bladet trenger ingen vitseside fordi hele bladet er en vits.

Vi kan fortsette, men på generell basis er jeg opptatt av Joker, er ihuga tilhenger av Pondus, og særlig tegneserien Kontoret og kontorets mann Kjell. Hilsen Tore

6. Grasrota er «bærebjelken» i NLF. Hvordan vil du få inn lokalt stoff?
Bra spørsmål. I dag har vi regionssider, og reiser ellers rundt i landet og lager artikler. Dette skal vi utvikle videre. Jeg ønsker at du skal bla opp din regionsside aller først, med en forventning om at der kan du lese interessante lokale nyheter, omtaler og artikler sammen med bilder. Dette blir en utfordring, men regionene er viktige! Kom gjerne med innspill til reportasjer fra ditt hjemmemiljø! Hilsen Tore

7. Arild har lykkes med å reise rundt og intervjue større og mindre transportbedrifter. Det er viktig at medlemmene syns på denne måten. Kommer du til å fortsette med det?
Ja, og svaret mitt ligger i ditt spørsmål. Hilsen Tore

8. Har du som redaktør frihet til å skrive akkurat det du har lyst til?
NLF-Magasinet har en ansvarlig redaktør, som heter Geir Mo. Mine sjefer er ham, styret og landsmøtet. Jeg representerer NLF, og magasinet skal være tydelig. Hvert nummer vil være signert av Mo før det trykkes. Jeg kan ikke trykke noe som vil utydeliggjøre NLF. Slikt sett har jeg ikke frihet til å skrive det jeg vil, men jeg må nok en gang gi en forsikring om at forbundet ikke ville ha ansatt meg som redaktør med mindre de var ute etter erfaringen, fagkunnskapen både innen motor, samferdsel og norsk politikk – i kombinasjon med en penn som underholder. Hilsen Tore

9. Blir det gode portretter i bladet? Av hvem?
Et godt spørsmål med mange svar. Fellesnevneren er ja. Vi vil lage portretter av enkeltpersoner og bedrifter, men vi kan også portrettere andre ting. Til og med et landskap kan portretteres, for eksempel når den nye Hardangerbroen åpner. Hilsen Tore

10. Vil du gi mer plass til beslutningstakerne, altså politikerne?
Det vil nok bli noe mer politisk stoff i NLF-Magasinet enn det har vært i BNT. Men, frykt ikke. Å sette myndighetene til veggs, lage ny dagsorden, be om svar på vanskelige spørsmål – dette kan være morsom lesning også – og NLF er et forbund. Eierne av magasinet ønsker at dette skal speile forbundet. Jeg innrømmer dessuten at jeg er veldig klar for å stå på barrikadene. Hilsen Tore

11. Hvordan ser du for deg en dekning av NLFs næringspolitiske arbeid?
Dette er kanskje dagens viktigste spørsmål. Vi fornyer «bladet». Redaktørens kontor er på rekke sammen med resten av det forbundet representerer av forskjellige fagområder. Her er det snakk om mer faglig spisskompetanse enn det medlemmene kanskje er klar over. Jeg vil støtte meg til ekspertisen, og særlig er dekningen av NLFs næringspolitiske arbeid viktig. Forbundet arbeider aktivt for medlemmene. Min oppgave er å informere om dette. Så er det selvsagt viktig å oversette komplisert politisk dialog til helt vanlig norsk. :) Hilsen Tore