Seminaret ble arrangert av NLA i samarbeid med parlamentarikerne Ole Christensen fra Danmark og Saïd El-Khadraoui fra Belgia. Det ble ledet av Ole Christensen som understreket viktigheten av å bekjempe den negative utviklingen i europeisk veitransport:
– Den siste tids utvikling viser at det indre marked vil utvikle seg svært negativt dersom konkurransen ikke skjer på like vilkår. Christensen fikk støtte av sin kollega El-Khadroui som pekte på at ulik fortolkning og manglende kontroll og håndhevelse i de ulike landene av EUs felles regelverk for kabotasje, er en viktig årsak til de problemene vi nå ser.
Erik Østergaard, styreleder i NLA og administrerende direktør i danske DTL, gjorde det klart at EU har skapt en situasjon med ulike konkurranseforhold og sosial dumping, som har ført hele EU inn i en ond sirkel som presser transportprisene og lønningene. Dette kan i sin tur lede til at det begås lovbrudd i form av overlast, brudd på kjøre- og hviletid, dieseltyveri, og økonomisk kriminalitet.
– Denne utviklingen vil kunne fortsette om det ikke gjøres noe aktivt for å få satt en stopper for dette. Derfor har EU-parlamentet, Kommisjonen, og de nasjonale regjeringer et felles ansvar for at dette ikke blir det fremtidige bildet for europeisk transportnæring, sa Erik Østergaard under seminaret.

– Det er bred enighet i Europa om at utviklingen vi nå ser er uheldig, sier viseadm. direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni, som deltok på seminaret.
– Bekymringene deles også av EUs parlamentarikere. Det er imidlertid fortsatt knyttet stor usikkerhet til hvordan Kommisjonens forslag til endret regelverk vil bli, slik at det er nødvendig å fortsette arbeidet både overfor EU og norske myndigheter.
EU-kommisjonen holder nå på med sin konsekvensanalyse og skal legge frem sitt forslag til endringer i regelverket for kabotasje innen sommeren 2013. Da vil EU-parlamentet ta fatt på behandlingen av saken.

Det er flere land som har begynt å se negative konsekvensener av kabotasjekjøring, og som frykter hva en eventuell liberalisering vil gjøre med den nasjonale transportnæringen. Nå sist nederlands regjering som, på bakgrunn av en fersk rapport, har erklært at de ikke støtter ytterligere liberalisering av regelverket.

Les også:
Den nederlandske regjeringen negativ til mer kabotasje