NHO Logistikk & Transport (NHO LT) har nylig fremlagt en juridisk vurdering av professor i rettsvitenskap Eivind Smith. Han har på oppdrag fra NHO LT tolket den norske forskriften om kabotasje, og vurdert denne opp mot Samferdselsdepartementets rundskriv og EU-regelverket. I korte trekk bekrefter han det syn NHO LT har forfektet en stund, nemlig at departementets rundskriv ikke kan forby at kabotasje drives som en "permanent eller løpende aktivitet". NHO LT mener at så lenge det kun er snakk om 3 turer innen 7 dager, så kan det utføres ubegrenset antall ganger i løpet av året. NLF og Samferdselsdepartementet mener imidlertid at dersom kabotasjeoppdrag utføres hyppig, blir aktiviteten permanent eller løpende. Departementets oppfatning er ikke inntatt i forskriftens ordlyd, men i et rundskriv.
Professor Eivind Smith mener at man ikke kan komme med tilleggstolkninger i et rundskriv uten at dette også fremgår av forskriftsteksten. Selve ordlyden i forskriften sier at det kun på visse vilkår skal kunne utføres kabotasje, begrenset oppad til 3 turer innen 7 dager etter at den internasjonale lasten er losset.
– Smiths vurdering bringer ikke mye nytt inn i debatten. NLF er enig i at hele kabotasjeregelverket burde vært tatt inn i forskriften, og at f. eks. begrep som permanent og løpende aktivitet burde vært presisert her. Skal man imidlertid kun forholde seg til det som står i forskriftsteksten og tolke denne strengt – slik Smith gjør – må det innebære at det heller IKKE er adgang til å ha flere laste- og losseoperasjoner på en og samme kabotasjetur, sier direktør for næringspolitiske og juridiske spørsmål i NLF, Robert Aksnes.
Det er jo hva NHO LT har hevdet, og som de greide å få inn i rundskrivet etter å ha påvirket Samferdselsdepartementet.

– Så etter min oppfatning betyr det at vi ved å følge NHO LT sin strenge tolkningspraksis, og kun forholder oss til ordlyden i forskriften, har Norge allerede innført den finske modellen når det gjelder tolkningen av hva en kabotasjetur er. Da er det ikke lenger lov å foreta flere lastinger og flere lossinger og regne dette som en kabotasjetur, avslutter Aksnes.
NHO LT skriver i et brev som nylig er sendt til departementet at de først og fremst ønsker å få klare og korrekte tolkninger av et regelverk som transport- og logistikkbransjen må etterleve. Her er NLF og NHO LT helt enige.