Norges Lastebileier-Forbund (NLF) aksepterer ikke at den norske stat tillater piratvirksomhet med sterkt negative konsekvenser for trafikksikkerheten, transportmarkedet og norske arbeidsplasser. Når myndighetene unnlater å innføre tilfredsstillende tiltak for å hindre ulovlig kabotasje blir dette konsekvensen. Regjeringen må handle for å hindre ytterligere og permanent ødeleggelse av den norske transportnæringen, og den må handle nå!
NLF er sterkt kritisk til at samferdselsministeren ikke umiddelbart etter EUs utsettelse innkalte næringen for å drøfte tiltak for å avdekke og forhindre både den såkalt lovlige og den ulovlige kabotasjen. NLF har bedt om et møte uten å få tilfredsstillende svar. Vi har også sendt brev til statsministeren for å få regjeringens syn, uten å få svar. Det er etter dette grunn til å sette spørsmålstegn ved hva som egentlig er gjeldende politikk, og om den varslede innsatsen mot sosial dumping i transportbransjen er alvorlig ment.
De øvrige nordiske land har erkjent de økende negative konsekvensene av den omseggripende og sterkt skadelige kabotasjen. Derfor iverksetter de ulike tiltak og kartlegging. I Norge synes det som om regjeringen stikker hodet i sanden og later som om problemet ikke eksisterer. Det er skremmende og det bidrar til piratvirksomhet på norske veier når myndighetene stilltiende aksepterer de ulovligheter som her finner sted, både når det gjelder kabotasjekjøring og annen kriminalitet som følger i kjølvannet av dette. Det bidrar også til å skape ubalanse i transportmarkedet, økt prispress på norske aktører og det setter norske arbeidsplasser i fare. I en tid med økning i arbeidsledigheten og stor usikkerhet også i norsk økonomi, er dette det siste landet trenger. NLFs medlemsbedrifter har i dag rundt 20 000 arbeidsplasser og omsetter for 25 milliarder kroner. Våre medlemsbedrifter har kapasitet til mer, dersom konkurransevilkårene er like.
Norges Lastebileier-Forbunds fylkesledere og forbundsstyre, krever at regjeringen på nytt vurderer midlertidig stans i all kabotasje inntil tilfredsstillende kontrollrutiner, fravær av sosial dumping og effektiv kriminalitetsbekjempelse er på plass.

Les også:
Ingen midlertidig kabotasjestans (10. desember 2012)
Kabotasje punkt for punkt (definisjoner)