– Stengningen av E16 ved Stanghelle har kostet tid og penger for næringsdrivende som har måttet bruke omkjøringsveiene. Selv om rassikringen nå er mer eller mindre ferdig for denne gang, er det en stadig fare for ras med påfølgende stenging på denne hovedfartsåren inn til Bergen. Med tanke på både sikkerhet og forutsigbarhet i trafikken, kommer NLF til å legge frem et krav om omprioritering i NTP, understreker administrerende direktør Geir A. Mo.

14. mai er det høring om Nasjonal Transportplan (NTP) 2014–2023 i Stortinget.
– Denne strekningen av E16 er ikke omtalt i planene. Vi kan ikke ha en hovedfartsåre der det er overhengende fare for steinras med store konsekvenser for både sikkerhet og næring. NLF forventer at Stortinget har gjort seg samme erfaring som det vi har denne våren: E16 ved Stanghelle må prioriteres, slik at det blir trygt å ferdes der, avslutter Geir A. Mo.

I 12 dager har E16 ved Stanghelle vært stengt for opprydding og rassikringsarbeider. I mellomtiden har trafikken måttet gå på omkjøringsveier. Når strekningen nå gjenåpner for vanlig trafikk, gjenstår noe etterarbeider. Dette betyr at veien kan bli stengt i kortere perioder den kommende uka.