Arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP) har tatt tid. Etter høringene har regjeringen jobbet med saken i seks måneder. Nå ønsker de ytterligere én måned. Samferdsel er nå tema nr. 1 i alle medier; E39, InterCity, E6 i nord, dårlige veier på vestlandet, livsfarlige utenlandske vogntog på glatta, det er på tide med beslutninger, ikke prat. Beslutningene skal tas i Stortinget, ikke på bakrommene i regjeringen. Regjeringens forslag må derfor fremmes snarest.

Det er betenkelig er at den viktigste transportplanen på flere tiår ender opp i en partitaktisk krangel mellom partilederne. Resultatet av dette frykter NLF blir et minste felles multiplum, og ikke noe som løser reelle problemene. Norske trafikanter og norsk næringsliv fortjener bedre!

Vi trenger en nasjonal plan for samferdselsutbyggingen i Norge som tar hensyn til de viktige og reelle utfordringer landet står foran. En slik nasjonal plan må heve seg over snever partitaktikk på bakrommene i regjeringskvartalet, og ta hensyn til de store linjene. Det krever en kraftig satsning, nye måter å finansiere på som reduserer landeveisrøveriet, også kalt bompenger, kombinert med en prioritering av nasjonale transportkorridorer, herunder et effektivt kollektivnett rundt de store byene. Det er en slik tenkning som sikrer en bærekraftig transportpolitikk de neste årene.

Dagens prosess for NTP er dessverre preget av for mye lokal armod og desperasjon som nå altså toppes med partikrangel på bakrommene. Det lover ikke godt for verken effektiviteten, tryggheten eller bærekraften i samferdselspolitikken i årene fremover.

Jeg oppfordrer Jens Stoltenberg til å skjære gjennom også her, slik vi har sett han har gjort i flere viktige saker den siste tiden!