Finland vil om to dager ha Europas strengeste tolkning av kabotasjeregelverket. I februar la den nederlandske regjeringen frem en analyserapport som viste hvilke konsekvenser kabotasje kan ha for den nederlandske veitransportnæringen. Samtidig erklærte den nederlandske regjeringen erklært at den ikke støtter liberalisering av regelverket. For å gjøre det enklere for kontrollørene har danske veimyndigheter nettopp presisert regelverket, som nå er helt klart på at dokumentasjon på kabotasje skal finnes i bilen, slik at den kan legges frem ved kontroll.

NLF har tatt opp kabotasjeproblematikken lenge, og jobber aktivt for å få myndighetene til å ta trusselen mot den nasjonale veitransporten på alvor. I februar sendte NLF en 12-punkts tiltaksplan til samferdselsministeren, der blant annet strengere tolkning av regelverket, begrenset opphold i Norge og omsetningsgrense for utenlandske transportører er konkrete forslag til tiltak. Foreløpig har ikke ministeren kommet med sin tilbakemelding.

I forbindelse med den nederlandske analyserapporten, sendte NLF i mars et brev til regjeringen, med krav om at den tar et klart standpunkt mot ytterligere frislipp. I tillegg ba NLF om at regjeringen klargjør dagens regelverk for å unngå ulike tolkninger. Det har foreløpig ikke kommet noen tilbakemelding fra regjeringen.

Hva blir gjort av myndighetene for å møte utfordringene som har oppstått på grunn av økende kabotasje på norske veier? Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) har stilt samferdselsministeren følgende spørsmål i forbindelse med at Finland nå strammer inn regelverket:

"I lang tid har det vært debatt om store utfordringer i transportbransjen, som følge av kabotasjekjøring i Norge. Statsråden er utfordret både av bransjen og FrP flere ganger på når og hva regjeringen vil gjøre med problemet. Nå har Finland (nok et EU land) innført nasjonale regler som både gjør det vanskeligere å drive med kabotasjekjøring, samtidig som de også har gjort varekjøper ansvarlig ved brudd på regelverket. Statsråden har i lang tid tenkt, men når vil hun handle og gjøre lignende tiltak som i Finland?"

Klikk her for å komme direkte til spørsmålet, som ligger på Stortingets nettsider. Der vil svaret fra Marit Arnstad også publiseres.