Forbundet er av den oppfatning at nasjonal transport skal skje av selskaper registrert i Norge, og etter norske lover, skatteregler, og lønns- og arbeidsvilkår. Situasjonen i dag er at kabotasjen, både den lovlige og ulovlige – er i vekst. Kabotasje – der utenlandske transportører driver nasjonal transport i Norge – vil på sikt ødelegge en norskeid transportbransje og sette tusenvis av norske arbeidsplasser i fare. Muligheten for å kjøre kabotasje må derfor strammes inn, og ikke utvides slik sterke krefter, bl.a. blant speditørene og NHO Logistikk og Transport vil.

NLF har i et brev til statsminister Jens Stoltenberg tidligere utfordret regjeringen til å ta et aktivt standpunkt mot økt frislipp i kabotasjekjøringen. Dessverre har ikke regjeringen fulgt dette opp så langt.
EU-kommisjonen arbeider i disse dager med utkast til nytt permanent regelverk som skal regulere adgangen til kabotasjekjøring. NLF, og øvrige nordiske lastebileierorganisasjoner, arbeider aktivt for at dette regelverket skal klargjøres og strammes inn. I dette arbeidet er det behov for et sterkt signal fra også den norske regjeringen om at Norge ikke ønsker ytterligere frislepp i kabotasjekjøringen med mer sosial dumping og prispress i en allerede presset bransje, som resultat.
Av hensyn til arbeidet mot sosial dumping og for å bevare norske arbeidsplasser bør Statsminister Jens Stoltenberg svare på NLFs utfordring snarest.