Utgangspunktet er forskjellig, men på mandagens rådsmøte mellom transportministerne i EU, var det tilsammen ni land som ga uttrykk for at de ikke ønsker en ytterligere liberalisering av kabotasjeregelverket på det nåværende tidspunkt.

Det var de såkalte Visegrad-landene Polen, Ungarn, Tjekkia og Slovakia som først ba om at emnet skulle tas opp. Disse anbefaler at EU-kommisjonen legger frem en rapport på status i markedet før de de eventuelt presenterer et forslag om liberalisering av kabotasjereglene. Dette fikk de vestlige landene Østerike, Danmark, Frankrike, Italia og Belgia til å avvise ytterligere liberalisering helt åpent. Disse landene krever at fokus skal være på anvendelse og supplering av gjeldende regelverk, for å kunne møte utfordringene med arbeidsmarkedet, brudd på regelverket og for å få på plass en skikkelig kontrollpraksis de enkelte landene.

NLA-direktør Søren Hyldstrup Larsen vurderer det dit hen at Visegrad-landene tok opp emnet på rådsmøtet fordi de er redde for at en diskusjon på det nåværende tidspunkt vil bremse for liberalisering. De vestlige landenes utspill har imidlertid samme fokus som NLF har med tanke på norske forhold: En liberalisering vil føre til ujevne konkurransevilkår og en sosial underklasse i transportbransjen.

EU-kommisjonen har reagert på disse utspillene ved å understreke at den tar alle kommentarene med i betrakning i det videre arbeidet med å utarbeide forslag til endringer i kabotasjeregelverket.

Utspillene kommer i tillegg til den nederlandske regjeringens erklæring om at de ikke støtter ytterligere liberalisering. Også Finland er negative, noe de har bekreftet gjennom sin snevre tolkning av dagens regelverk. De største transportorganisasjonene i Tyskland og Frankrike har, i likhet med NLA (der NLF og søsterorganisasjonene i Danmark og Sverige), også gått ut mot liberalisering.

NLF krever at også norsk regjering kommer på banen og tar et tydelig standpunkt mot ytterligere liberalisering, noe som har blitt formidlet både regjeringen og Samferdselsdepartementet.

Les også:
EU-kommisjonen og transportørene deler ikke syn på markedet
Fronten mot liberalisering styrkes ytterligere
NLA og FNTR gjør felles front