Statens vegvesen har for første gang gjennomført omfattende analyser av såkalt streknings-ATK (fotobokser som måler gjennomsnittsfarten) i tunneler. Analysen viser en ulykkesreduksjon på opptil 27 prosent.

– Fartsreduksjonen er markant med strekningsmålinger og dette vil gi en betydelig ulykkesreduksjon. Ikke bare synker gjennomsnittsfarten, men de høye hastighetene er nesten borte i tunneler med slikt utstyr, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen i en pressemelding.
Vegvesenet har analysert fart, fartsreduksjon og beregnet ulykkesreduksjoner på streknings-ATK på E6 Hell (Trøndelag), Fv 108 Hvalertunnelen (Østfold), E8 Tromsøysundtunnelen (Troms) og Fv 653 Eiksundtunnelen (Møre og Romsdal).
– Fartsnivået kan være meget høyt i tunneler generelt og i undersjøiske spesielt. Med det betydelige katastrofepotensialet ulykker i tunneler har, er det viktig å ha et velfungerende verktøy mot høy hastighet, sier Ragnøy.
Les mer på Statens vegvesens nettsider.