Det betyr lite om bilen brenner eller ikke! En tunnel kan ikke ta fyr! Det er røyken som tar livet av deg og du må evakuere i retning der du kom fra! Dette gjelder riktig nok for toløps-tunneler. I ettløps-tunnel oppfører røyken seg helt annerledes.

Og, visste du at det er meget viktig å hente et brannslukningsapparat hvis bilen har stoppet, uansett årsak, fordi du samtidig automatisk forteller nøyaktig hvor du er! Dessuten, hold minimum 250 meter avstand til forankjørende i tunnel! I 80 km/t er det umulig å stanse i tide når du møter et ulykkesområde med lastebil hvis du ligger for nært til forankjørende.

Dette er noe av den omfattende informasjonen avdelingsingeniør i NLF, Inge Børli, er i ferd med å utarbeide for å hjelpe NLF-medlemmer til å være best mulig forberedt dersom de skulle havne i en tunnel-ulykke. Redaktør i NLF Magasinet, Tore Bendiksen, er også involvert i prosjektet.

Viktig informasjon
NLF samarbeider tett med Torbjørn Tollefsen, brannvernleder for Statens vegvesen region øst, og Einar Fossland, varabrannsjef i Askim brannvesen, om å definere prinsipper for hvordan en NLF-lastebilsjåfør bør forholde seg ved en tunnelulykke.
– Det er viktig å vite på forhånd hvordan du skal løse situasjonen som har oppstått, sier Inge Børli.
– Å være forberedt på en krise, som forhåpentlig aldri oppstår, kan være livsviktig enten ulykken er forårsaket av en lastebil eller andre trafikanter, sier han videre.

– Ikke prøv å slukke brannen! Seks kilo skum eller pulver for å slukke en bilbrann blir som å tisse i buksen en kald vinterdag! Det hjelper ganske lite! Brannen vil uansett starte på nytt og verdifull evakueringstid har gått tapt. Dette er ny lærdom for meg, sier Tore Bendiksen.

Forberedt på kriser
– I løpet av kort tid vil NLF komme med den informasjonen en lastebilsjåfør trenger for å løse situasjoner ved ulykker i tuneller. Det er mange feil vi gjør, og ikke minst forteller ekspertene oss at vi ofte gjør det motsatte av det vi skal gjøre, sier Børli. Blant annet må vi ha en forståelse av «røykfella». Det er denne som tar livet av deg, og vi skal forsøke å legge til rette for at nettopp NLF-sjåfører vet hvordan de skal løse denne typen krisesituasjon.
Omfattende informasjon om dette temaet vil bli tilgjengelig både på lastebil.no og i NLF Magasinet i løpet av november.