Fredag forrige uke sendte NLF tiltaksplanen, med budskapet trafikksikkerhet – bedre fremkommelighet – likere konkurransevilkår, til samferdselsminister Marit Arnstad. Den som inneholder 12 konkrete forslag til hvordan utfordringen med useriøse utenlandske transportører på norske veier kan løses. Dagen før ble planen presentert i et møte mellom NLF, NTF og Arbeiderpartiet. Både møtet og selve tiltaksplanen har fått positiv oppmerksomhet fra de fleste NLF har vært i kontakt med.

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), støtter initiativet med tiltaksplanen.
– Trafikksikkerheten må ha første prioritet dersom vi skal komme nærmere nullvisjonen, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen.
– Og bedre framkommelighet på veiene er viktig for alle trafikanter og ikke minst for næringslivet i distriktene. MEF er også opptatt av at all konkurranse skal skje på like vilkår. Tiltaksplanen er god og inneholder konkrete punkter som myndighetene umiddelbart bør ta tak i og følge opp, avslutter Trond Johannesen.

Også Norsk Transportarbeiderforbund er positive.
– Planen er i sin helhet god og er i samsvar med de argumenter vi har fremført ved flere anledninger, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.
NTF har gått gjennom tiltaksplanen, og har kommet med innspill der de mener noen av punktene bør utdypes.
– Forøvrig tror vi det er viktig at vi stresser behovet for øremerkede midler til kontrollvirksomnheten. Her har vi eksempler fra politiet der økte bevilgninger ofte blir "spist opp" uten at det kommer tilsyne gjennom mer politi, understreker Hansen.

NLF har denne uken tatt kontakt med samferdselsdepartementet. De har mottatt planen, men har ikke rukket å se på den ennå og vil komme med en tilbakemelding på hvordan de eventuelt skal behandle den.

NHO Logistikk og Transport har gitt en fyldig tilbakemelding på NLFs tiltaksplan, og samtidig en kommentar på forbundsstyret i NLFs uttalelse der de tar avstand fra NHO LTs tolkning av kabotasjeregelverket. De slutter seg til flere av forslagene, men mener NLF gir en uriktig tolkning av gjeldene regler for kabotasje. NLF vil komme med et eget tilsvar til NHO LT på dette.

Tiltaksplanen og møtet med Arbeiderpartiet er omtalt i mange medier den siste uka: